BRUKT: Brukte varer må selges på samme måte som nye, men det trengs et system som samler alt på ett sted.

ENERGI OG MILJØ

Utfordrer grossistene: – Ta inn ombruksvarer!

BJØRVIKA: Tungvinte løsninger står i veien for ombruk av VVS-produkter. – Jeg vil ha 20 prosent ombruk, og jeg vil ha det i min vanlige handelskanal. Det sier Tevas-sjef Eirik Fossmark Lohne, som utfordrer grossistene til å selge brukt.

Published Last updated

Se på Elkjøp, sier Lohne.

– De har forstått det. Når du skal kjøpe en vaskemaskin, får du valget om du vil kjøpe nytt eller en «outlet-vare». Tilsvarende må det bli når vi skal kjøpe en varmtvannsbereder på Ahlsell eller en nettingrist av Trox, sier han.

20 prosent ombruk

Lohne er daglig leder for Tevas, Teknisk Entreprenør Vest. Der har han klare mål for ombruk, og han vet hva som må til for at det skal være noen som helst mulighet til å nå dem:

– Jeg har gått til grossisten og sagt at jeg vil ha 20 prosent ombruk, og jeg vil ha det på min vanlige handelskanal, sier han.

Kvelden før han holdt innledning på ombruksseminar for bransjen, satt han på middag og diskuterte at folk er late.

– Men det er ikke det at folk er late. Folk er vanedyr! sier han.

KONTIKI: Hanne Wetland og Eirik Fossmark Lohne samarbeider om å sende et spirorør gjennom en helt ny verdikjede for ombruk, både fysisk og digitalt.

Alt på ett sted

Hvis du vil handle brukte produkter i dag, så må du lete deg gjennom en liste lang som et vondt år. Små programvareleverandører, ombruksportaler og nettbutikker finnes i hopetall.

– Prosjektlederens hverdag er å finne frem i disse. Men vi må få dem inn i nettbutikken. Vi vil ha volum, sier Eirik Fossmark Lohne.

Tevas samarbeider tett med Proptech Innovation for å få til mer ombruk.

– Problemet med nøytrale møteplasser som oss er at vi ender opp med å sitte på rad og rekke og høre på folk som foredrar. Det er utrolig viktig at vi ikke bare gjør det som er lett, men bruker mer tid på å få folk til å arbeide sammen på tvers av organisasjonsnumrene, sier prosjektleder Hanne Wetland.

Hun støtter Lohne i at det er i de vanlige nettbutikkene, det vil si hos grossistene eller leverandørene, at de brukte produktene må være å finne.

96 prosent kutt

Tevas har gjort et regnestykke på kanaler.

– I produksjonsfasen er utslippsreduksjonen 96 prosent. Skal vi samtidig ta disse 91 meterne kanaler som vi har regnet på, og transportere dem fra Oslo til Bergen, blir det tre prosent til – vi har fremdeles spart 93 proent sammenlignet med nye. Alle bilene som frakter til oss, har restkapasitet. I de hullene kan vi stappe inn ombruksvarer, mener Lohne.

Om bransjen klarer å få til 20 prosent ombruk bare på ventilasjonskanalene sine alene, fra tre leverandører, utgjør det nesten 2.000 tonn CO₂-ekvivalenter hvert år. Bare på ett produkt, sier han.

Kanal på reise

Nå har Tevas, Proptech Innovation og samarbeidspartnerne lansert sitt eget prosjekt og døpt det Kontiki. Fordi de har bestemt seg for å sende kanalen på en ekte reise i stedet for bare å prate. Brukte komponenter skal hentes fra det gamle TV 2-bygget i Bergen.

– Men det er først når varen er på lager og ferdig digitalisert, at den faktisk kan brukes. Vi må skille mellom å kartlegge den når den sitter fast og når den er ute, sier Eirik Fossmark Lohne.

Hanne Wetland er opptatt av hvem som betaler for å demontere varene der de er brukt tidligere – i det som nå har fått betegnelsen «donorbygget».

– Hvis det er donoren, lager det masse etterspørsel. Hvis det er mottager, får ingen vite om det, og da får vi ikke skapt den bevegelsen som vi trenger. Vi mener at det er viktig at varer som blir demontert, blir gjort tilgjengelig, sier hun.

Powered by Labrador CMS