Den finske produsenten Woodio lager baderomsprodukter i treverk. Rulles nå ut i det norske markedet. Comfort og Bademiljø-sjef Kari Øgle Kjensberg har stor tro på VVS-Norges siste signering.

SANITÆR

– Vi håper flere tør å ta sjansen på noe helt nytt på baderommet

VVS Norge inngår eksklusiv kjedeavtale. Nå skal norske forbrukere introduseres for servanter, toaletter og badekar laget av tre.

Published Last updated

Avtalen er nemlig med det finske selskapet Woodio. De lager baderomprodukter i 100 prosent vanntett heltrekompositt, bestående av treflis og avansert harpiks.

Nå rulles de finske baderomsproduktene ut i Comfort og Bademiljø-butikker.

Vil det slå an i det norske markedet?

– Man blir jo litt nysgjerrig

– Vi tror dette produktet vil skape begeistring og nysgjerrighet hos mange forbrukere. Ikke alle kommer til å kjøpe det, men det er innovativt og annerledes. Man blir jo litt nysgjerrig på denne nyheten, og det liker vi i VVS Norge, sier Kari Øgle Kjensberg til NemiTek.

Hun er administrerende direktør i Bademiljø og Comfort-kjeden (VVS Norge RMB).

80 prosent av produktene består av treverk fra finske skoger, og de produserer en rekke ulike produkter til baderommet.

Øgle Kjensberg mener at norske forbrukere stort sett er tradisjonelle når det gjelder baderomsutstyr. Derfor vil det nok ta litt tid å venne kundene til tanken om at det finnes servanter og toaletter i treverk.

Merkevarebygging

– Hvordan skal norske kunder overbevises?

– Som sagt, det er ikke alle som kommer til å kjøpe disse produktene. Men, det vekker kreativiteten og åpner dørene for nye muligheter på badet.

Kult at en leverandør tør å tenke annerledes i bransjen vår. Vi håper flere tør å ta sjansen på noe helt nytt på baderommet, sier Øgle Kjensberg.

Woodio sine produkter reduserer karbonavtrykket med opptil 80 prosent sammenlignet med tilsvarende produkter i annet materiale.

Det var Woodio selv som tok kontakt med innkjøpsavdelingen til VVS Norge i fjor, for å høre om de var interesserte i å inngå et samarbeid.

På nyåret ble det klart at den finske produsenten skulle bli en del av baderomssortimentet.

Helle Pernille Sørensen er kategori- og innkjøpssjef i VVS Norge. Hun forteller at de siden kontraktsinngåelse har jobbet med å lære opp medlemmene til å bli kjent med produktene – og få utstillingene ut i butikkene.

– Vi har brukt mye tid og gjort en større jobb for å få opp produktkunnskap og kjennskap til merkevaren blant våre medlemmer. Dette er ikke bare en ny merkevare, her gjelder også helt andre kvaliteter, sier hun.

Ikke for alle

Woodio lager produkter i 100 prosent vanntett treverk, som reduserer karbonavtrykket med opptil 80 prosent sammenlignet med tilsvarende produkter i annet materiale.

Imidlertid tror hun ikke produktene vil erstatte «vanlige» baderomsprodukter i porselen.

– Men, det vekker interessen i et segment vi ikke har hatt i stor grad før, og vi merker etterspørsel allerede. Vi synes Woodio er veldig spennende, et fantastisk signalprodukt å ha i våre butikker – helt i trå med det nordiske, sier hun.

– Nå er vi først med det siste i markedet, men vi er bare i startgropen.

I likhet med Øgle Kjensberg tror også Sørensen at produktene fra Woodio vil vekke oppmerksomhet hos de som er opptatt av miljøvennlige produkter og ønsker noe litt utenom det vanlige.

Powered by Labrador CMS