VOKSER RASKT: VikingBad i Grimstad vokser kraftig og ligger ifølge administrerende direktør i selskapet, Stein Viggo Karlsen, an til en omsetning i 2021 på over 400 millioner kroner.

Baderoms-bonanza for VikingBad

Regner med å runde 400 millioner kroner før året er omme.

Published Last updated

– Det går veldig bra, samtidig som vi er inne i en svært krevende situasjon, sier daglig leder i VVS-leverandøren VikingBad, Stein Viggo Karlsen.

Fortsetter veksten

VikingBad i Grimstad er en totalleverandør av bad og VVS-produkter. Selskapet ble etablert i 2004 og sysselsetter i dag 65 medarbeidere. Med det er de en av sørlandsbyens største arbeidsgivere.

Siden oppstarten for 17 år siden har de hatt en kontinuerlig vekst, og i fjor passerte de for første gang 300 millioner kroner.

Da 2020 tikket over i 2021 sto det 310 millioner på taksameteret, noe som var «all time high» og en omsetningsvekst fra året før med hele 80 millioner kroner.

– Utviklingen har vært positiv i alle år. I år ligger vi an til kanskje en enda sterkere vekst enn den vi hadde i fjor. Vi omsatte like under 200 millioner kroner i første halvår og vi ligger i år derfor veldig godt an til å passere 400 millioner kroner, sier Karlsen.

Ikke tilfeldig

Karlsen forteller at denne utviklingen ikke har kommet av seg selv, men skyldes strukturert arbeid over tid, dyktige ansatte og en ny strategisk plattform som ble iverksatt i 2018.

– Den veksten vi nå ser kommer som følge av de grepene vi da tok. Kort fortalt handler det om effektivisering. Vi har forenklet alle deler av prosessen, fra salg og leveranser til logistikk og det som har med montering ute i de enkelte prosjektene å gjøre, sier Karlsen.

Han forteller at flere forhandlere kan meddele at de sparer betydelig med tid i salgsprosessen, og flere sier at de kan sparer inn hele to dager bare på selve salgsprosessen.

– Det gjør at vi sammen med fagmannen kan følge opp flere og bedre og slik kan øke volumet vårt betydelig fremover, sier Karlsen.

Enkelhet i alle deler av prosessen og monteringsvennlighet er ifølge han er stikkord som de også jobber mye med.

– Vi har sterkt fokus på fagarbeiderne, de som er ute og gjør jobben med montering. Når vi designer og utvikler våre produkter, så har vi derfor hele tiden fokus på at det skal være så enkelt og effektivt som mulig å montere, sier Karlsen.

Kjenner prisøkningen på kroppen

Selv om VikingBads produkter blir designet og utviklet i Grimstad, så blir de produsert over hele verden. Det betyr at siste årets råvaresituasjon og prisbilde har påvirket dem kraftig.

– Det har vært ekstremt. På noen produkter har vi hatt en prisøkning på mellom 25 og 30 prosent når man ser på råvareøkning og sterkt økte fraktpriser. Prisbildet utvikler seg fra dag til dag, og dette krever derfor at vi følger markedet ekstremt tett, sier Karlsen, som da vi ringte han første dag var i krevende møte om containerfrakt.

– Det er slike ting vi må jobbe med hele tiden. Denne situasjonen ordnet seg heldigvis greit, men vi jobber mye med å hele tiden komme opp med gode løsninger for vår egen del og for våre kunder, sier Karlsen.

Tar store deler av kostnaden selv

Han forteller at de ved prisjusteringen i juli valgte å ikke vippe hele prisveksten over på kundene.

– Våre kunder erfarer egentlig bare deler av den reelle prisveksten som vi har hatt på varer og produkter inn til oss. Dette er én av grunnene til at vi jobber for å effektivisere våre egne prosesser, nettopp for å kunne håndtere slike prissvingninger bedre, sier Karlsen.

Han ser ikke bort fra at de kan komme med en ny prisjustering dersom markedssituasjonen stabiliserer og bedrer seg i løpet av høsten, selv om alle signaler for høsten ikke viser tegn til forbedring.

– Vi skal være så konkurransedyktige på pris og helhetlige tilbud som mulig. Endrer situasjonen seg og vi får en mer normalisert situasjon med mer normale priser, så vil vi ta en vurdering av om det er mulig å sette ned prisene igjen.

Powered by Labrador CMS