KREATIVT: Det amerikanske VVS-selskapet Radiant Plumbing utmerker seg med sin originale vri på markedsføring. Radiant lager for øvrig alle reklamene og filmparodiene in-house, med sine egne ansatte.

VVS

Kreativ VVS-markedsføring gikk viralt: – Det skal alltid være et toalett i vinduet

Et amerikansk VVS-firma har de siste årene utmerket seg med morsomme filmparodier som markedsføring. Så ble de oppdaget av en av største talkshowene i USA – som ga dem en utfordring.

Publisert

– Jeg har absolutt ingen anelse om hvor bra dette selskapet er til å utføre vanlige rørleggeroppgaver. Men vet du hva, jeg bryr meg ikke! For dette er noe av mine absolutte reklamefavoritter!

Det uttalte en av USAs mest berømte talk show-verter, John Oliver, på sitt talkshow «Last week tonight».

Oliver hadde da nettopp oppdaget Radiant Plumbing i Austin, Texas, VVS-selskapet som siden oppstarten i 1999 bare har vokst seg større og større.

Avengers og Terminator

Men selv om det er vanlige VVS-tjenester som rørlegging og ventilasjon som som utgjør det meste av selskapets hverdag, så er det filmparodi-reklamene som har gitt dem nasjonal oppmerksomhet.

De siste årene har alt fra Star Wars, Avengers og Scream til Terminator og Napoleon Dynamite fått gjennomgå – og toaletter har nesten alltid vært «hovedfienden». Og det var spesielt parodiene «The Toiletnator», «Toilet Dune» og Avengers-parodien som imponerte talkshow-verten.

Selskapsgrunnleggerne Brad og Sarah Casebier i Radiant innrømmer for øvrig selv at de ble litt vippet av pinnen av å bli «oppdaget» av selveste John Oliver på denne måten.

– Vi er helt overveldet. Jeg mener, det var jo dette vi ønsket oss, men vi trodde egentlig aldri at det skulle skjer, sier Brad til Fox7Austin.com.

– Helt malplassert

Egentlig begynte det, ifølge grunnlegger Brad, med at et vindu i bedriften sto tomt ut mot gata. Bare for å «ha noe der», plasserte de like så godt et toalett der, og lot det stå. Men da han selv så det fra gata, fikk Brad en liten åpenbaring:

– Det var noe forferdelig galt og helt malplassert, det å ha et toalett i vinduet mot gata på den måten. Så der og da bestemte jeg meg for følgende: Det skal alltid være et toalett i vinduet til Radiant, uttalte grunnleggeren til sin egen nettside.

VINDU: Teenage Mutant Ninja Toilets er en av de mer kjente vindusutstillingene som Radiant har skapt. De har for øvrig vunnet priser lokalt i Texas for sine reklamekampanjer og vindusutstillinger.

Et par uker seinere slang de et skjerf rundt toalettet i vinduet, og da var det egentlig gjort. Vindusutstillingene (og toalettene) ble mer og mer forseggjorte og filmparodiene gjorde sitt inntog. Blant utallige eksempler på elleville vindusutstillinger er «Teenage Mutant Ninja Toilets».

Deretter ble humoren videreført gjennom radioreklamer, plakater og etter hvert altså elleville filmparodier som TV-reklamer.

Utfordringen

John Oliver ville for øvrig ikke bare skryte av Radiants parodier på TV-showet sitt.

Han utfordret også selskapet til å lage en filmparodi, på en film som han selv skulle velge ut. Belønningen, hvis de skulle akseptere utfordringen, var at Oliver skulle donere 10.000 dollar til Central Texas Food Bank.

Valget falt på dramafilmen «Magnolia» og Radiant aksepterte utfordringen. Her kan du se resultatet.

I tillegg til at Oliver holdt ord om donasjonen, matchet Radiant beløpet og donerte 10.000 dollar til San Antonio Food Bank.

For øvrig kan du også ta en titt på Radiants virkelige elleville stunt på Youtube:

Intet mindre enn en 13 minutter og 47 sekunder lang dokumentar som i detalj utforsker om det i hele tatt er mulig å wakeboarde(!) på et toalett. Ingen spoilere her, du må nesten se det selv.

Powered by Labrador CMS