
Tilbudsapp tar markedet med storm:
– Løser et kjedelig problem
Kobbr sin tilbudsapp har revolusjonert hvordan elektrikere gir tilbud til kunder. Nå ruller suksessen inn i vvs-bransjen.
Den første versjon av det mobile tilbudsverktøyet ble slaktet av brukerne. Nå har plattformen passert rundt 200 betalende selskaper og over 20.000 sendte tilbud.
Med NOBB-integrasjon på plass og de første vvs-pilotene i gang, vil Kobbr gjøre tilbudsprosessen like enkel som å sende en melding.
– Vi løser et kjedelig problem – nettopp derfor skaper det verdi, sier gründer og utvikler Håvard Edvardsen.
Han er utdannet elektriker (gruppe L) med ingeniørutdanning og 15 års erfaring fra elektro, bygg og ventilasjon. I dag er han daglig leder i selskapet Kobbr.
Sterk vekst
Kobbr er en digital plattform designet for å forenkle og effektivisere arbeidsprosessene for håndverkere. Ideen til tilbudsverktøyet fikk Edvardsen da han jobbet som elektriker.
Han savnet et verktøy som lot ham opprette og sende tilbud direkte fra telefonen når han var ute på befaring eller gjorde en jobb hos en kunde.

– Det første steget i en kundeprosess er tilbud. Det er tidkrevende og slitsomt. Det ville vi forenkle, forteller Edvardsen.
Selv om den første mottakelsen ute blant kundene ikke var noe særlig, fant teamet fort ut hva de måtte gjøre for å knekke koden.
– De første kundene forventet et ferdig produkt og var noe skuffet over versjonen de fikk. Men vi fikk raskt ute nye piloter og skrudde opp tempoet. Og da vi fikk inn riktig salgsressurs og folk på marked som fikk produktet ut i riktige kanaler, da skjøt veksten fart, sier Edvardsen og nikker til markedssjef i Kobbr, Nina Snemyr Kringlen.
Og hvilken vekst de har hatt. 16 ganger det siste halvannet året. Uten bindingstid.
Kundedrevet utvikling
God produkter drives av behov. Og er man flink til å lytte til kundene, så lykkes man oftere. Kobber forteller at de har en usedvanlig tett dialog med brukerne, gjennom hyppige samtaler hvor de sparrer med kundene om innhold og retning.
– Vi har kort vei fra innspill til lansert funksjon. Målet er et spesialisert tilbudsverktøy – ikke enda et generisk økonomisystem, poengterer Edvardsen.
En av funksjonene i appen er en chat. Den ligger inne i selve tilbudet.
– Det var en sluttkunde som kom med dette ønsket. Det var en funksjon vi ikke visste at vi trengte, men som har vist seg å være en av de mest populære.
I chatten kan håndverkeren og sluttkunden diskutere endringer direkte i tilbudet og alt oppdateres automatisk – uten nye PDF-er på e-post. Én lenke for all dialog.

Tilbudsappen til Kobbr er i konstant utvikling. I sommer fikk selskapet på plass integrasjonen med NOBB og flere funksjoner er ventet lansert ut over høsten og gjennom vinteren, blant annet et nytt planleggingsverktøy.
– Tilliten fra kunder gir oss selvtillit til å utvikle tilbudsverktøyet videre. Rørleggere trenger spesialisert støtte, ikke generisk AI. Poenget er å gjøre arbeidsdagen enklere, sier Edvardsen.
Skalert for vekst
Det som startet som et tilbudsverktøy for elektrikere er nå på full fart inn i vvs-bransjen. De første rørleggerselskapene har allerede startet med å bruke appen.
– Tilbudsprosessen er ganske lik mellom de to bransjene. Ambisjonen vår for VVS er den samme som vi har bygget for elektro. Vi har byttet ut mye av infrastrukturen for å ta imot de neste 200 kundene, sier Snemyr Kringlen.