FRAKT: Siden høsten 2021 til desember i år har fraktratene falt til en fjerdedel av prisen, og aksjene faller. ABK-Qviller-sjefen friskmelder fraktsituasjonen, men det blir ingen prisjustering på deres produkter av den grunn.

FRAKTPRISER

Kraftig fall i fraktratene: – Ingenting som tilsier prisnedgang

Fraktprisene har stupt den siste tiden. Nå fjerner ABK-Qviller frakttillegget de hadde på sine leveranser, men ikke regn med noen prisnedgang på deres produkter.

Published Last updated

– Vi hadde et frakttillegg på 500 kroner, som så ble satt ned til 250 kroner, men ved nyttår fjerner vi det helt, sier administrerende direktør i ABK-Qviller, Daniel Kristensen, på telefon fra Istanbul hvor han er på distributørmøte med Toshiba.

– Frakttillegget dekket ikke inn de økte fraktkostnadene, men det var et beløp vi så oss nødt til å ta for å få dekket inn deler av kostnadene. Nå fjerne vi det altså helt, sier Kristensen.

Han kan imidlertid ikke love noen nedjustering av prisene på selskapets produkter, med unntak av frakttillegget.

Daniel Kristensen er administrerende direktør i ABK-Qviller.

– Med den inflasjonen vi nå har, så er det ingenting som tilsier prisnedgang, dessverre, sier Kristensen.

Ned med over 75 prosent

Koronapandemien dreide forbruket fra reiser og opplevelser til varer, noe som resulterte i rekordhøy etterspørsel. Kombinert med en rekke globale flaskehalser, som sprengt kapasitet ved en rekke havner, mangel på containere og lave varebeholdninger har bidratt til å presse frakteprisene til himmels.

Et skip som stod på tvers i Suezkanalen var selvsagt heller ikke bra for leveransene fra Asia til Europa.

For VVS- og varmepumpenæringen resulterte rekordhøye strømpriser i en ytterligere tilstramming i dette markedet.

Nå viser imidlertid Global Container Freight Index at fraktprisene har stupt og nesten normalisert seg. Ser vi på frakt fra Kina og Øst-Asia til Nord-Europa, så viser grafene et fall på over 75 prosent.

God leveringssikkerhet

Mens prisene per container i september 2021 var på hele 11.100 dollar, så var de i begynnelsen av desember på vel 2.500 dollar. Prisene er ikke helt tilbake til normalen, da de i årene før covid normalt pleide å ligge på mellom 1.200 og 1.600 dollar per container.

– For alle praktiske formål anser vi nå at fraktprisene er tilbake til normalen, sier Kristensen.

Det er ikke bare fraktprisene som har normalisert seg, leveringsdyktigheten har også nærmest kommet tilbake til normalen.

– For boligvarmepumper som knyttes til et vannbårent varmesystem er det fortsatt en betydelig backlog, og der vil det nok ta litt tid før vi henter oss inn igjen, men situasjonen er på bedringens vei, sier Kristensen.

Slår til med rekordomsetning

NemiTek.no hadde tidligere i år en prat med Kristensen. Han sa da at selskapet lå an til en omsetning på rundt 700 millioner, opp fra 631 millioner kroner i 2021. Han sa også at hadde de fått tak i varer i takt med etterspørselen ville selskapet trolig også passert 750 millioner.

Nå har både frakt- og leveringssituasjonen forbedre seg.

– Jeg tror derfor at vi ender med en omsetning i år på rundt 750 millioner kroner, sier Kristensen.

I så fall vil det gi en vekst på nesten 20 prosent fra 2021 og den høyeste omsetningen i selskapets historie.

– Etterspørselen etter våre produkter er god i de fleste segmenter. Høye energipriser gjør at dette er en god bransje å være i for tiden, sier Kristensen.

Powered by Labrador CMS