Hele kjeden med tiårsgaranti
De garanterer tett bad i ti år, de lanserer rørleggerbooking på nett og de drar igang sitt eget opplæringsprogram. 2020 byr på mye nytt i Bademiljø.
– Garantiordningen har vi jobbet med helt siden 2007, forteller fagsjef Olav Råken.
Da snakker han om garantier som er bygd opp frivillig hos hvert enkelt medlem.
– De som følte at de har vært gode nok til at de kan bygge bad med ti års tetthetsgaranti, gjorde det. Men til høsten går vi ut nasjonalt sånn at alle bedriftene i Bademiljø skal være i stand til å tilby bad med ti års tetthetsgaranti til forbruker. Så skal vi gå ut og markedsføre dette. Det er stort for oss, sier Råken.
Totalentreprenør
Han mener at garantien vil gi mye større trygghet når den er et kjedetiltak.
– Vi ser at det er enkeltaktører som tilbyr garanti, men jeg har ikke sett noen gode løsninger for hvem som ivaretar garantien hvis den bedriften som tilbyr den, blir borte, sier han.
Går bedriften konkurs, så er ikke garantien stort verdt, men her stiller hele kjeden seg bak og tar ansvaret hvis det blir nødvendig.
Garantiordningen stiller krav til hver enkelt bedrift. Det skal inngås gode avtaler med underentreprenørene, og det bygges opp et helt KS-system rundt garantien. For at forbrukeren skal få garanti, er det et krav at Bademiljø-bedriften har vært totalentreprenør på badet.
– Vi må stå for hele jobben. Vi kan ikke gi garanti hvis kunden flislegger selv, sier Olav Råken.
Forbrukerønske
Markedssjef Jørgen Baardson understreker at en garanti ikke bare er noe kjeden tar ut av løse luften.
– Vi har sjekket med forbrukerne hva som er de viktigste grunnene til å velge en aktør. Det de nevner, er garanti, dokumentasjon og at man alltid retter opp etter seg hvis noe galt skulle skje. Alle visste dette, men nå har vi facts. Vi er de eneste i bransjen som har 180 baderomsdesignere – nå kan vi i markedsavdelingen også hekte på de harde verdiene og si at når badet er designet, får du ti års garanti.
Nytt akademi
Bedriftene som gir garanti, skal også være godkjente våtromsbedrifter. I tillegg har Bademiljø lagt opp et helt nytt opplæringsbeløp i samarbeid med søsterkjeden Comfort. Det nye VVS Norge-akademiet skal gi opplæring rettet mot alle i bedriften: Daglig leder, prosjektledere, butikkansatte og rørleggere.
– Det er et utviklingsløp for hvordan du kan bli bedre i jobben din, sier Jørgen Baardson, som understreker at dette er et samarbeid i VVS Norge.
– Vi er veldig stolte av Bademiljø, men vi er veldig tydelige på at dette hadde vi ikke klart hvis vi ikke hadde vært del av noe større, sier han.
Her blir kursene delt opp når det trengs. Alt fra sprinkling til juss er likt uansett om du arbeider i Bademiljø eller Comfort. Andre temaer er kjedespesifikke.
– Det finnes mange aktører som er gode til å flytte varer. Det vi har, er kompetansen. Hos oss får kunden den beste hjelpen og de rådene som de ikke vet at de ønsker seg, sier Baardson.
Nettbooking
Bademiljø har også lansert en ny plattform for kundekontakt der kunden kan booke design og rørlegger på nett.
– Når ungene er lagt og det er tid til å planlegge og ringe oss, er de fleste butikkene stengt. Vi skal være tilgjengelige når kundene er i modus, sier han.