SANITÆR
Hoteller sparer vann ved å lære opp gjestene – det gir resultater
Den ene kjeden lærer gjestene å trykke på spareknappen når de spyler ned. Den andre ber dem skru av mens de pusser tennene.
– Trykk her for å spare vann! Klistremerker på toalettene minner hotellgjestene på hvorfor de kan velge mellom to forskjellige knapper når de skal spyle ned.
De siste årene har hotellene kuttet vannforbruket med 20 prosent.
Sjekker sisterner
Det er snakk om Nordic Choice – hotellgruppen som Comfort-, Quality- og Clarion-hotellene er en del av.
– Vi har arbeidet gjennom flere år for å redusere bruken av både vann, kjemikalier og energi. For vann så har det gjort at vi fra 2013 har klart å redusere antall liter per gjestedøgn med rundt 20 prosent, sier senior kommunikasjonsrådgiver Geir M. Økland.
Da har Choice-hotellene gjort mer enn bare å sette klistremerker på noen få hotell.
– Et av tiltakene er jevnlig å sjekke om det er toaletter som lekker, det vil si hvor sisternen er defekt, forteller Økland.
Tannpuss
Konkurrenten Scandic, på sin side, oppfordrer til å skru av kranen mens du pusser tennene. Klistremerker på speilene skal minne om at én person kan spare 25 liter vann om dagen hvis det ikke står og renner under tannpussen.
Det betyr at hvis halvparten av gjestene på de 280 Scandic-hotellene skrur av vannet mens de pusser tennene om morgenen og kvelden, sparer de 200 millioner liter vann.
– Potensialet i prosjektet er betydelig. Dette viser at summen av handlingene våre kan få store positive konsekvenser. Mange steder i verden er vann et knapphetsgode, og de fleste av oss tar vannet som kommer ut av kranene, for gitt. Faktum er at det ligger mye energibruk bak det som kommer ut, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Tine Birkeland Westby i en pressemelding.
Vannmangel i vente
Scandic er forberedt på at også Norden kan komme til å oppleve mangel på vann:
– Vannmangel har i økende grad blitt en utfordring i de nordiske landene, spesielt om sommeren. Med klimaendringer som tiltar i styrke, kan dette bli noe vi står overfor hele året, med mindre vi tilpasser oss og blir mer ressurseffektive, sier nordisk bærekraftdirektør Magnus Ljungberg.
– En stor del av det å utnytte ressursene bedre handler om å endre vanene våre, og jeg mener det er viktig at vi behandler vann som en verdifull ressurs, sier Ljungberg.
Selve forslaget, det kom fra åtte år gamle Markus, sønnen til hotelldirektør Kristian Fredrik Mehus ved Scandic St Olavs plass i Oslo.
Han hadde som lekse å måle forskjellen på hvor mye vann som gikk med når han lot vannet renne mens han pusset tennene sammenlignet med når han skrudde av kranen.