SPISSET: Winns konsentrerer seg om styringssystemer. De må du ha kontroll på for å kunne selge energi som en tjeneste, framholder Guro Solem.

Who dares Winns

Trondheimselskapet Winns vil redde verden gjennom å utvikle klimanøytrale energisystemer. Og så håper de å tjene litt penger på veien.

Published

– Det er to store trender i kuldebransjen nå. Den ene er naturlige kuldemedier, den andre er energy as a service – energi som en tjeneste. I tillegg kan vi nevne lokale energisentraler, sier administrerende direktør Guro Solem i Winns.

Hvis man tror på denne virkelighetsbeskrivelsen, og det gjør i alle fall Solem, er selskapet hun leder perfekt posisjonert for vekst. Helt siden Winns ble startet i 2010, har forretningsideen vært å skape klimanøytrale og kostnadsbesparende energisystemer.

Selskapet opererer på et bredt spekter av markeder og har systemer som varmer opp og kjøler ned hoteller, borettslag, næringsbygg, kjøpesentre, meierier, sportsarenaer, helsehus og offshore-plattformer. Bare for å nevne noe. Dessuten kan de skilte med noen imponerende referanseoppdrag.

Solid miljøengasjement

Winns ble startet i 2010 av et knippe ildsjeler. Engasjementet for miljø var minst like stort som interessen for teknologi. Selskapets visjon er å bidra til verdens klimamål, misjonen er å redde verden fra skadelige klimagasser.

– Verdiene i selskapet er virkelig godt forankret. Og grunnen til at vi får ansatt de kloke hodene, er at vi genuint ønsker å bidra til en bedre verden, sier Solem.

– Det ligger i ryggmargen på alle oss her at skal vi få ned globale klimagassutslipp, må vi starte med oppvarming og nedkjøling, legger hun til.

Solem viser til at utskifting av HFK-gasser vil kunne gi en reduksjon av global oppvarming på 0,5 grader innen 2030. Og i rangeringen fra organisasjonen Project Drawdown av 100 løsninger som har mest å si for å redusere global oppvarming, kommer Refrigerant Management på fjerdeplass og Alternative Refrigerants på syvendeplass.

Fakta: Winns

  • Etablert i 2010.
  • Hovedkontor i Trondheim.
  • 16 ansatte.
  • Utvikler og selger klimanøytrale og kostnadsbesparende energisystemer.
  • Hadde i 2019 omsetning på 42 millioner kroner og gikk med underskudd.
  • Satser nå steinhardt på å selge standardiserte nærvarmesentraler som «energi som en tjeneste» i stedet for fysiske produkter.

Satser på samarbeid

Solem har en av kuldebransjens mest alternative utdannelser, med en bachelor-grad i antropologi og sosiologi, men faktisk passer den veldig godt for en leder. Solem er genuint opptatt av mennesker, samarbeid og å bygge gode lag. Dessuten har hun plusset på med en master i organisasjon og ledelse fra NTNU, med spesialisering innen forretningsutvikling og strategi. Hun har for øvrig sittet i styret i Winns fra 2017.

Da hun inntok lederstolen i august 2019, kom Solem fra oljeserviceselskapet Resman. Der ble hun ansatt som nummer 16, og var med på å bygge opp selskapet til 100 ansatte.

– Artig. Winns har 16 ansatte i dag. Når skal dere bli 100 her?

– Det tror jeg faktisk ikke vi trenger å bli. Forretningsideen er at vi ikke skal gjøre alt selv. Samarbeid er et strategisk satsingsområde for oss, svarer Solem.

– Men vi er nok 40–50 ansatte innen fem år, legger hun til.

Samarbeidstanken har gjort at de har droppet egen produksjon og flyttet ut av de gamle lokalene. Nå sitter de i lyse og nyoppussede kontorer i Bassengbakken. Helt nyoppussede faktisk, en ledning henger formålsløst ned fra taket.

Strategisk samarbeid

En varmepumpe – alltid med naturlig kuldemedium – står i sentrum for bedriftens tilbud. Men Winns leverer mer enn det, konseptet er en energisentral. Det omfatter energikilde, varmepumpe, energilagring og energistyring.

– Vi skal ikke selge en og en varmepumpe, men levere enhetlige energisystemer til mange. Vi vil selge standardiserte nærvarmesentraler som designes, leveres og styres av oss. Det vil ta noen år før verden ser akkurat slik ut, men det er den veien det går, sier Solem.

Hun legger til at en slik helhetlig tankegang krever at Winns samarbeider med andre aktører.

– Noe av det mest gledelige som skjedd i år – ved siden av at vi fikk på plass ytterligere nøkkelpersonell og ser at de jobber godt sammen med de andre, er avtalen vi inngikk med Fjordkraft. De tilbyr nå våre nærvarmesentraler til sine bedriftskunder, forteller Solem.

Et annet strategisk samarbeidsområde, etter at egen produksjon er historie, er med leverandører av CO2 og propan. Tidligere hadde bedriften mange kuldeteknikere. I tiden som kommer satser i stedet Winns på samarbeidspartnere.

– Vi skal ikke ha et stort apparat i eget hus for igangkjøring og drift av kuldeanlegg, vi konsentrerer oss om styringssystemer. De må du ha kontroll på for å kunne selge energi som en tjeneste, framholder Solem.

Hun bruker et borettslag som et eksempel på dette konseptet. Det varmer opp 400 leiligheter med el-kjeler, og det har ikke penger til å kjøpe et nytt anlegg. De må få det gratis, og så heller betale for energien fortløpende. Energi som en tjeneste.

Etikk og profitt

– Vår oppgave er å tilgjengeliggjøre miljøvennlig teknologi. Vi har kompetanse på prosess, reguleringsteknikk og naturlige kuldemedier. Vi har mer enn fem års erfaring på design og leveranse av energisentraler. Vi har etablerte samarbeidspartnere på produksjon og på drift, og vi har salgs- og distribusjonskanal gjennom Fjordkraft. Winns er godt posisjonert for vekst, sier lederen.

– Du er like entusiastisk som en misjonær. Er Winns en ideell organisasjon eller en kommersiell bedrift?

– Vi driver helt klart forretning. Målet for de nærmeste årene er å fortsatt være et sterkt fagmiljø innen systemløsning og styring av naturlige kuldemedier, samtidig som vi utvikler oss i retning av et mer kommersielt miljø. Vårt mål er å klare at det det er god lønnsomhet innen oppvarming og nedkjøling, sier Solem.

– Dere gikk med underskudd i 2019, og vil sikkert tape penger i år også. Det er kapitalkrevende å tilby energi som en tjeneste. Dere har mest små aksjonærer. Vil dere bli kjøpt opp av et større selskap?

– Det kan skje, men det er ikke noe vi har på dagsorden nå, svarer Solem.

Det som derimot står på dagsorden, er prioritering av utvalgte markeder – eller markedsvertikaler som er begrepet Solem bruker. Luksusproblemet til Winns er nemlig at kundene har kommet til dem uten målrettet innsats. Dermed blir kundemiksen både svært bred og tilfeldig sammensatt.

– Dette jobber vi med nå. Blant annet har vi i år solgt nye produkter til offshore, forteller Solem.

Powered by Labrador CMS