FAGRÅDET: Her er fra venstre fagsjef Bjørnar Hansen og daglig leder Vidar Hellstrand, begge i Fagrådet for våtrom (FFV).

SANITÆR

– Tenk deg at du skal tilbake til dette våtrommet om 10 år

Sluttdokumentasjon er det Fagrådet for Våtrom (FFV) får flest henvendelser fra privatpersoner om. Mest om at den ikke er god nok. Eller er ikke-eksisterende. Nå vil FFV gjøre om forskriften.

Published

Hvilket emne når det gjelder våtrom kommer mest opp som en utfordring? 

Vi utfordret fagsjef Bjørnar Hansen i Fagrådet for våtrom (FFV) til å komme med noe av det de får flest henvendelser fra privatpersoner om når det gjelder våtrom og utførelse. 

Svaret kom ganske umiddelbart. 

– Det vi får flest henvendelser om fra privatpersoner handler om FDV-en, altså sluttdokumentasjon. De lurer først og fremst på hva de skal ha av dokumentasjon og hva skal den inneholde, sier Hansen.

Ikke fått noen ting 

– Hva er det konkret forbrukerne sier når de tar kontakt om sluttdokumentasjon?

 – Spørsmålene går mye på at de ikke har fått noen ting. Og da lurer de på om det skal ha noe i det hele tatt, og i så fall, er det noe de har krav på? Ofte sier de at de «bare har fått noen brosjyrer om rør og greier» og lurer på om det er alt de skal ha, sier fagsjef Hansen. 

Han legger til at dette med sluttdokumentasjon i utgangspunktet skal gå automatisk, der håndverker skal levere dette uten at kunden spør. 

Fagsjefen legger til at riktig og grundig sluttdokumentasjon er viktig, både for privatpersoner og håndverkere. Et eksempel er ved oppussing og rehabilitering. Et annet er at ettersom vi blir eldre, endrer behovet seg for hva noen trenger på et våtrom. 

– Plutselig er det ikke hensiktsmessig med et dusjkabinett. Vi må ha en dusj hvor vi får inn rullator, vi må kanskje ha en dusjstol og vi må ha støttehåndtaker. Da blir det desto viktigere å vite hvor spikerslagene sitter, hvor rørene og ledningene bak veggen er og hva som finnes av skjulte konstruksjoner, sier han. 

Hansen fremhever at bilder i sluttdokumentasjonen er noe som settes pris på. 

– Bilder er vi veldig glade i, for bilder sier ofte mer enn tusen ord. Ikke at det trenger å være tusenvis av dem, men det er viktig og utrolig praktisk med bilder av arbeidet når det er ferdig, men før veggen lukkes. Bilder av arbeidet underveis er ikke like viktige, sier Hansen. 

Råd til håndverkeren 

– Hva er ditt råd til håndverkeren i forbindelse med sluttdokumentasjon? 

– Les deg opp på dette med sluttdokumentasjon. Prøv å sette deg inn i den tanken at du skal tilbake til dette våtrommet om ti år. Hva er det du som håndverker gjerne skulle ha visst, om det som ikke er synlig? For det du ikke ser, er jo faktisk det vi er ute etter. Alle kan se flisen, men hva er bak flisen? Hvilken type membran ligger der? Hvor ligger rør og ledninger? 

Fagsjefen vil også skryte litt av håndverkerne. 

– Håndverkere, for eksempel rørleggere, er tålelig flinke til å legge ved produktoversikter. Det kan faktisk bli litt for mange produktoversikter av og til, mer enn det som trengs. Men igjen, her er de altså ganske flinke, smiler Hansen. 

Vil konkretisere TEK17 

Myndighetene har gjennom TEK17 satt krav til FDV-dokumentasjon, men ifølge FFV er den litt for uklar og lite konkret per i dag. 

Derfor er de nå i prosess med å sette seg ned med Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK), der de ønsker å se på veiledningsteksten i TEK17. 

– Dere vil altså konkretisere den? 

– Vi vil gjøre den litt mer konkret, ja. Samtidig vet vi at direktoratet helst ønsker at bransjen selv skal definere hva som ligger i en god sluttdokumentasjon, sammen med leverandørene, sier fagsjefen. 

Powered by Labrador CMS