EMV-SJEFER: Maria Victoria Henriksen (til venstre) og Laila Johansen Bjørgan fronter Brødrene Dahls eget baderomsmerke.

SANITÆR

Brødrene Dahl satser mer på eget merke

BRYN I OSLO: Når Brødrene Dahl satser mer på sitt eget baderomsmerke, er det for å slåss mot leverandørene som ikke bruker grossist. BD vil ikke være med på at Alternabad konkurrerer mot kjedenes merker.

Published Last updated

Alt på én bil. Det vil rørleggeren gjerne ha, mener Laila Johansen Bjørgan. Hun er salgssjef for Alternabad – Brødrene Dahls eget baderomsmerke.

Raskere

– Det er en storsatsing, det som Brødrene Dahl nå gjør på emv (egne merkevarer). Alternabad-konseptet er utviklet for å kunne tilby kunden drømmebadet til en forutsigbar pris, sier merkesjef Maria Victoria Henriksen.

– I konseptet ligger også at vi leverer komplette baderomsløsninger, at det er enkel montering på produktene og at vi kan tilby raskere levering fra sentrallageret på Langhus. Det er én dags levering sør for Saltfjellet og to dager lenger nord.

Emv-historie

Baderomskjedene har en lang historie med sine egne merkevarer. Brødrene Dahl hevder at det ikke er meningen å konkurrere mot dem. Derimot skal satsingen styrke BD på baderom og øke konkurransekraften til rørleggerne.

UTSTILLINGSVINDU: De 200 kvadratmeter store lokalene på Bryn får følge av flere utstillingslokaler rundt i landet.

Derfor har Alternabad også fått sitt eget utstillingslokale i Oslo. Flere kommer rundt i landet. Dit kan rørleggerne ta med kundene sine for å vise frem produktene. Det er ikke minst aktuelt for de rørleggerne som ikke har egne butikker eller utstillingsmuligheter.

– Planen vår er å videreutvikle dette konseptet. Dette er det første studioet, men vi ønsker å videreføre det i flere formater med servicesentre utover i landet, forteller Henriksen.

Alternabad er hele konseptet. Innenfor det ligger flere merker: Fima armaturer og dusjkraner og Hüppe dusjvegger, for eksempel.

Ingen merker ut

Brødrene Dahl vil ikke ut med noe konkret mål om markedsandeler for Alternabad.

– Men vi har en klar ambisjon om å bli et foretrukket valg av både rørleggeren og forbrukeren, sier Henriksen. – Enkelheten er viktig; det å gjøre det enklest mulig for rørleggeren, mener Bjørgan.

Det betyr at det også går an å kombinere Alternabad og andre merkevarer for den som ønsker det.

Ingen andre produkter eller merker går ut av sortimentet til Brødrene Dahl som følge av emv-satsingen, forteller Maria Victoria Henriksen.

Direkteleverandører

– Det er mest de direkte leverandørene vi tenker å konkurrere mot. De har store markedsandeler, og vi må være konkurransedyktige, sier Laila Johansen Bjørgan.

Utstillingslokalene rundt i landet kommer ikke før Brødrene Dahl har skaffet seg mer erfaring med det første, det på Bryn.

– Nå skal vi la denne leve litt og høre på tilbakemeldingene fra kundene, sier Henriksen.

Powered by Labrador CMS