DUSJTOALETT: Dusjtoalettene til Geberit blir stadig mer populære, og de siste årene har salget tatt seg kraftig opp, forteller ansvarlig for AquaClean hos Geberit, Vibeke Lund Skeide.

SANITÆR

Etterspørselen etter dusjtoaletter tar av

– Vi har hatt en veldig positiv utvikling. Jeg kan ikke gå ut med eksakte salgstall, men de siste to til tre årene har vi sett en god vekst, sier ansvarlig for AquaClean hos Geberit, Vibeke Lund Skeide.

Published

Mens håndholdte bidédusjer fortsatt er lite etterspurt i Norge, så har etterspørselen etter moderne toaletter med dusj- og fønfunksjon tatt seg kraftig opp de siste årene. Geberit er en av de store aktørene i segmentet og Lund Skeide forteller at de i 2022 solgte noen tusen slike toaletter.

– Jeg pleier å si at utviklingen for denne typen toaletter er der oppvaskmaskinen var for 40 år siden. I dag er oppvaskmaskinen i alle hjem og det tror jeg at dusjtoalettet etter hvert også kommer til å være, sier Lund Skeide.

Det er spesielt i wellness-segmentet at salget viser en pen utvikling.

– Det er der vi opplever at det nå tar av. Det handler nok om at slike toaletter gir en helt annen renhetsfølelse og dermed også et økt velvære, sier Lund Skeide.

Har blitt en betydelig produktkategori

Hos VVS Norge bekrefter de utviklingen og Innkjøp- og kategorisjef, Helle Pernille W. Sørensen, forteller at de i fjor solgte dusjtoaletter for mellom 10 og 12 millioner kroner.

– Det har de siste tre til fire årene vært en utvikling fra «next to nothing» til å være noe vi selger stadig mer av. Nå går dusjtoaletter som en kule, og det vil ikke ta lang tid før vi takter opp mot et salg på 20 millioner kroner, sier Sørensen.

VVS Norge selger slike toaletter gjennom de to butikkjedene Comfort og Bademiljø, og Sørensen forteller at det er toppmodellen som er mest etterspurt.

– For å lykkes med denne typen produkter må man vise det frem i butikk, og det må være koblet til vann, slik at folk får et inntrykk av hvordan det virker. Det er også viktig at rørleggerne som skal montere toalettene kurses, slik at alt blir gjort riktig, sier Sørensen.

Mange trenger det

Markedet for dusjtoaletter er delt. Det handler om velvære, men også om de som trenger hjelp med renholdet rett og slett fordi de har en funksjonsnedsetting som gjør at de ikke klarer å håndtere renholdet på egenhånd.

– Det kan være personer med fysiske utfordringer som opplever økt mestring fordi dusjtoalettet gjør at de håndterer toalettbesøkene på egenhånd. Vi har derfor hatt en del interesse for slike toaletter fra ulike institusjoner, sier Lund Skeide.

Hun ser imidlertid også et enormt potensial blant eldre som klarer seg hjemme, men som trenger litt hjelp med baderomshygienen.

– Mange eldre får daglig besøk av en rekke ulike hjemmehjelper. Å være i stand til å håndtere toalettbesøkene selv, uten hjelp, vil gjøre noe med verdigheten til de eldre. Jeg tror derfor at slike toaletter etter hvert kommer til å bli standard på sykehjem, men også hjemme hos mange eldre, sier Lund Skeide.

Powered by Labrador CMS