FUNKET IKKE: Dusjtoalettet var en av mange ting som ikke fungerte i luksushjemmet som skulle vært et drømmehus.

DOM

Luksusbad manglet det meste – bodde to år i kaos

Drømmehuset var så dårlig bygd at kjøperne fikk flere millioner i prisavslag og dagmulkter. På det største av tre bad var det ikke plass til toalett og vask, og dusjtoalettet hadde ikke engang knapp til å spyle ned.

Published

En terskel inn til badet på 185 millimeter. Store sprang i flisene, skarpe kanter og oppflising. Membran som ikke var tett – eller som det i hvert fall ikke kan dokumenteres at var tett. Hypermoderne dusjtoalett, men det fungerte ikke, og det ble ikke plass til dobbelvasken som sto i kontrakten.

13 millioner

Det hele var en del av luksusboligen som et par kjøpte i Oslo for nærmere 13 millioner kroner. Det var ikke bare en luksusbolig – her skulle kjøperne kunne lage sitt «drømmehus», slår Borgarting lagmannsrett fast i en knusende dom.

De fikk nemlig noe helt annet. 

– Svak håndverksmessig utførelse, sier retten om en rekke feil og mangler ved boligen.

Etter to runder i retten må utbyggeren betale 2,6 millioner i prisavslag, en million i dagmulkter og 1,7 millioner kroner i sakskostnader. Prisavslaget er så høyt at dommerne har skrevet en ekstra forklaring i tillegg til det som loven krever.

Bad må rives

Aller mest skyldtes hovedbadet. Boligen ble satt opp med tre bad, pluss et vaskerom som også skulle ha vært bygd som våtrom.

Hovedbadet måtte rett og slett rives og bygges opp på nytt. Den sakkyndige som gikk gjennom det, forteller om en terskel som var så høy at det blir et ekstra trinn opp, i tillegg altså til problemer med flisene på gulvet og veggen, dårlig håndverksmessig utførelse rundt nisjer på baderommet, tvil om membranen var tett og toalettrøbbel.

Det monterte dusjtoalettet fungerte ikke. Det manglet trykknapp for å spyle ned, og de funksjonene som krever at det er koblet til strøm, virket ikke. Dessuten var det ikke plass til både toalettet og dobbelvasken som sto i kontrakten.

Jakt på varmekablene

Og hva med varmekablene? Dem var det ingen som fant. Kjøperen har søkt med termografering for å prøve å finne ut hvor de ligger. Et spesialistfirma har undersøkt og skriver at «kablene ligger så dypt at vi ikke kunne se hvor kablene går».

Produsenten anbefaler maks påstøp 6 centimeter. Her lå de så dypt at det gikk tregt å regulere varmen i gulvet – hvis de ga noen særlig varme i det hele tatt. Terskelen på 185 millimeter kom fordi kjøperne ønsket å utvide badet. Men det fikk de aldri beskjed om. Vask, speil eller dusjdør var ikke installert.

Ingen tillit

Selgeren ville utbedre, men retten mener at kjøperne hadde god grunn til ikke å ha noen tillit til at selger har evne og vilje til å levere. Når de skal måtte leve med utbedring i boligen sin, skal de ikke måtte tåle nye forsøk på utbedring fra selgerens håndverkere. Dermed får de prisavslag på 715.000 kroner i stedet, bare for hovedbadet.

Et av de andre badene manglet også dusj, dusjdør og speil. Dessuten var det for høy terskel her, også. og feil ved membranbretten ved terskelen. Det tredje badet hadde en terskel på 73 millimeter og feil på flisene. De to badene dro opp prisavslaget med 70.000 kroner til.

Renner ut av rommet

Vaskerommet skulle vært levert som våtrom med opplegg for vaskemaskin og mulighet til å montere dusj. Her var det fall slik at vannet rant ut av rommet før det rant til sluket. Membranen hadde fått flere skader, og det var ikke oppbretter mot veggene. Det var heller ikke brukt mansjett under klemringen til sluket, og det var brukt feil vannlås.

Forsøkene på å rette feilene gjorde det enda verre. Mangler i det elektriske anlegget var det også.

Laget lekkasje

For vaskerommet får kjøperne avslag på 291.000 kroner. Legg så til flekkmaling, skjevheter, manglende rengjøring og at håndverkerne selv sørget for vannlekkasje, så blir det enda mer penger av det.

Det var nemlig store fargeforskjeller på kledningen på terrassen. Da selgeren skulle utbedre det, spylte håndverkeren vann mot veggen. Dermed ble det vannlekkasje i soverommet i etasjen under. Det viste seg at det ikke var lagt fuktsperre under terrassen.

– Kjøperne har kjøpt et nytt hus som etter kjøpsavtalen skal være «høy standard». Dette skulle være kjøpernes drømmehus. Dette stiller forventninger til utførelsen, ifølge dommerne, som er enig med den sakkyndige i at dette ikke er «god håndverksmessig utførelse».

Powered by Labrador CMS