KULDE
Kuldekunder slipper å holde styr på formalitetene
GÖTEBORG: Når det kommer nye regler om kjølemedier eller rapportering, så slipper du å passe på alt selv. – Nå sitter vi og finleser nye regler som kommer, sier Ulrik Tell i SDF.
Firmaet begynte da EU kom med egne regler for kjølemedier i 1987.
– Da kom det regler om at det lekkasjene skulle loggføres når vi fylte på, forteller Ulrik Tell. Han har lang bakgrunn som kuldetekniker og sitter i styret i den kjøletekniske foreningen i Göteborg. Men nå selger han for SDF og har ansvaret for det norske markedet.
– Den gangen var det fem svenske bedrifter som gikk sammen og spurte en utvikler om han kunne hjelpe dem. Det gjorde han, og da startet Svensk Dataförvaltning, forteller Tell.
Registrerer lekkasjer
I tiårene som er gått siden den gang, har kundemassen vokst og teknologien utviklet seg. Både på kjøling og på IT.
– Telefonene ble smarte, og vi kunne skape et ordresystem rundt kjølerapporteringen. Om du fyller på et kjølemedium og har hatt en lekkasje i et kjøleaggregat, så skal det registreres. Det er den funksjonen vi har bygd alt rundt i dag. Ordresystem, tilbud, prosjektering og CRM-støtte, sier han. CRM – det vil si håndtering av forholdet til kundene.
I dag sitter SDF med spesialverktøy nettopp for kuldebransjen. Ulrik Tell anslår at 85 til 90 prosent av alle kuldebedrifter i Sverige bruker systemene deres. Mange av de andre bruker ikke noe digitalt system i det hele tatt.
Skal kunne reglene
I Norge begynte det med en svensk kunde som fant kjærligheten på den andre siden av grensen og gjerne ville ta med seg programvaren til det nye arbeidsstedet. Markedsandelen er ikke like høy ennå, men Tell mener at andre som leverer programvare og løsninger til tekniske fag, ikke er konkurrenter.
– Vi er bare interesserte i kjølefirma og ventilasjon – de andre har mange tømrere, rørleggere og elektrikere, sier han.
Kundene må kunne stole på at SDF kan reglene og oppdaterer programvaren når det kommer nye regler.
– Så lenge du gjør det som står i programmet, blir det riktig. Programmet spør deg om ulike ting. Når du sier at «nå fyller jeg på et aggregat», så får du spørsmål om når, hvor mye du fylte på og hvor mye som lekket ut, forklarer Tell.
Ut fra det regner programmet ut GWP-poeng og CO₂-ekvivalenter, og det lager de oversiktene og rapportene som trengs.
Snart kommer det endringer fra EU.
– Nå sitter sjefen min og finleser de reglene som kommer. Vi har allerede begynt å gjøre endringene i programmet, forteller han.
Rutiner og besøk
I tillegg til å holde styr på reglene prøver SDF også å holde styr på rutinene og servicebesøkene. Brukerne får oversikt over alt fra hvilke komponenter som må bestilles til hvilket aggregat, til faste besøk.
– Programmet vet hvilket kjølemedium og hvor mange kilo, så sier det hvor ofte dette aggregatet skal lekkasjesøkes. Det skapes periodiske kontroller, du reiser ut og gjør kontrollen, og så svarer du i systemet på når du gjorde kontrollen og fyller inn materialer og timer. Dette bruker du også om du skal bytte filter i et ventilasjonsanlegg. Da legger vi det inn som faste kjøp, sier han.
Lager rapporter
Hvert år kan du ta ut en rapport til eiendomseieren og fortelle om hvor mye kjølemiddel som har lekket ut i anleggene deres, hvor mye som er fylt på og om det er anlegg som har lekket flere ganger slik at det må gjøres tiltak. I Sverige er det egne regler som gir en automatisk bot på 10.000 kroner hvis noe er feil i rapporten – og da gjelder det også helt banale slurvefeil slik som å ha skrevet feil betegnelse på leiligheten.
– Reglene er bare en liten ting i programmet vårt. Viktig, men liten. Når vi snakker med kundene våre, er det ikke det det handler om. Da er det mer at du skal logge deg inn bare på ett program. Vi har også bygd inn import av leverandørfaktura slik at vi kan legge den inn på ordrelinjen, sier Tell.
Sjefutvikler Jakob Olander forklarer:
– Det som skiller norske firmaer fra svenske, er at det er så mange av fakturaene i Norge som går som EHF. Når fakturaen kommer på riktig ordre, blir det enklere å få betalt for materialene. I tillegg er norske bedrifter veldig dyktige på å finne feil på anlegg, gi et forslag og sørge for at kunden kjøper det som trengs.