EGENUTVIKLET: – Vi har hatt suksess både her i Norge og internasjonalt med vår egenutviklede vibrasjonsdemper, forteller Are Haugen i Grønt Klima.
EGENUTVIKLET: – Vi har hatt suksess både her i Norge og internasjonalt med vår egenutviklede vibrasjonsdemper, forteller Are Haugen i Grønt Klima.

SANITÆR

Enklere rehabilitering – for rørleggeren

En av utfordringene for en rørlegger som skal bidra i et rehabiliteringsprosjekt, er reparasjon i himlinger og andre vanskelige tilgjengelige plasser. Sveising på slike steder vet alle hva betyr: Engstelser, brannvakt og problemer. Det er det nå slutt på. Rehabilitering ble akkurat enklere.

Published

Are Haugen i Grønt Klima i Skien bedyrer at han kan leve opp til sitt motto: Det du trenger – når du trenger det. 

I denne sammenhengen handler det om et sett med verktøy og utstyr for å klem-skjøte nye og eksisterende rør, og dermed finne løsningene som gjør at man slipper sveising. 

– Dette betyr at vi bidrar til både mindre stress og raskere gjennomføring av rehabiliteringsprosjekt. For ikke å snakke om at man slipper brannvakt, som er nødvendig dersom man må sveise for å gjennomføre prosjektene.

Hverdagen

– Vi er opptatt av å gjøre hverdagen enklere for den som faktisk skal gjøre monteringsjobben. Derfor er vi blant annet veldig nøye med at både verktøy og montasjeutstyr skal være tilgjengelig akkurat når du trenger det, og har satset på et solid lager for alltid å være leveringsdyktige, sier Haugen.

Han viser til at dette ble ekstra tydelig under pandemien, og at de er opptatt av å holde den lagerkapasiteten han mener få kan konkurrere med i bransjen.

Skiens-selskapet har vært i sving siden 2017 og omsetningen øker dramatisk år om annet, og i 2023 regner man med å komme helt opp mot 100 millioner kroner. Veksten ser ut til å fortsette i 2024, om trenden holder seg. 

Allerede nå håndterer de så mye som 10.000 fakturaer, og det med en total arbeidsstokk på åtte ansatte. Likevel har de god kontroll på leveransene, understreker Haugen, som også viser til at de har kraft, tid og idéer til å bidra med flere splitter nye løsninger til rørbransjen.

Egne innovasjoner

– Helt fra da jeg startet opp har jeg vært opptatt av å løse utfordringer for den som skal gjøre hverdagsjobbene. Det lå til grunn for utviklingen av produktet vi endte opp med å kalle «Easy Installer». Det er rustfritt, justerbart og fleksibelt, og har bidratt vesentlig til at vi nå øker eksporten vår til de andre nordiske landene og til Nederland.

– Er det slik å forstå at dere har utviklet dette selv?

– Ja, det er riktig, og det er flere enn meg som ikke nøler med å kalle det revolusjonerende. Produktet, som har et justerbart endestykke, demper nemlig både støy og vibrasjoner i bygget. Vi er veldig fornøyd med hvordan det har slått an i markedet, selv om det er veldig robust laget, og vil holde år etter år. Det betyr at vi må selge stadig nye mengder av det, fleiper han. 

ENKLERE: Denne oppfinnelsen gjør både montering og etterkontroll av anlegg enklere, forklarer Are Haugen i Grønt Klima AS.
ENKLERE: Denne oppfinnelsen gjør både montering og etterkontroll av anlegg enklere, forklarer Are Haugen i Grønt Klima AS.

Han legger til at det kundene setter mest pris på ved deres selvutviklede produkt, er at vibrasjonsdemperen er justerbar. Det innebærer at det er svært tidsbesparende under montering, og ikke minst på etterkontroll av anleggene senere. Nå er selskapet ute med et nytt produkt på markedet som vil løse gjennomførings-utfordringene som både rørleggere og folk i elektrobransjen sliter med, men det vil han ikke si noe mer om foreløpig. Bare at det vil bli spesielt spennende i prosjekter som innebærer rehabilitering.

Leveringsdyktighet

– Hva er grunnen til at dere klarer å vokse så raskt i et så hardt marked som VVS- og rørbransjen? 

– Det har vi også lurt på, og man kan vel ikke si at vi har hatt hellet med oss heller, hva etableringstidspunkt angår. Vi hadde ikke vært i gang mer enn et par år før pandemien rammet oss, og deretter kom jo krigen i Ukraina, strømpriser, rentehevinger, valutautfordringer og jeg vet ikke hva. Men jeg er opptatt av kvalitet og service. Kvalitet, fordi det alltid er viktig for ditt omdømme, og dessuten ønsker man jo ikke reklamasjoner, for det er noe av det dyreste man kan oppleve. 

– Dessuten dette med service: Vi etablerte veldig tidlig at dersom du sender inn en bestilling før klokka 14.00, skal det være underveis til deg samme dag. Til og med når ordrene er over en million kroner, som vi har opplevd noen ganger, setter vi vår ære i å følge opp dette, sier han.

- Det var vel ikke så enkelt når pandemien rammet?

– En av de konsekvensene jeg så av pandemien, var at det kunne komme til å bli vanskelig å få tak i deler. Derfor solgte jeg et stort lagerbygg jeg hadde kjøpt, og leide det tilbake. Pengene jeg fikk for det, brukte jeg til å fylle det samme lagerhuset med varer. Nå har vi faktisk varer for 45 millioner kroner på lager. Dermed er vi hele tiden leveringsdyktige, samtidig som vi har et godt forhold til våre leverandører, sier han fornøyd.

KVALITETSJOBB: Du har hørt den om at «godt verktøy er halve jobben»? Her har du sjansen, mener Are Haugen.
KVALITETSJOBB: Du har hørt den om at «godt verktøy er halve jobben»? Her har du sjansen, mener Are Haugen.
Powered by Labrador CMS