TRYGGERE: Et besøk av varmepumpemontøren er tryggere enn en tur på butikken, konstaterer Rolf Iver Mytting Hagemoen.

Ingen fare å installere varmepumpe nå

Så lenge både montøren og kunden er friske, er det ingen fare å få installert eller fikset varmepumpen. Men koronaen rammer hardt likevel: Hver tredje installatør frykter konkurs.

Publisert

Varmepumpebransjen følger samme sjekkliste som Rørentreprenørene Norge har laget sammen med BNL. Den skal passe på sikkerheten både for håndverker og kunde.

– Det er viktig at ikke all aktivitet stanser opp. Mange oppdrag kan fortsatt utføres, men det er naturligvis svært viktig å følge myndighetenes anbefalinger og gjøre tiltak som forebygger smitte, understreker Rolf Iver Mytting Hagemoen i Novap.

En av tre frykter konkurs

Han snakker for en bransje som sliter tungt om dagen. I en spørreundersøkelse blant medlemmer og Novap-godkjente forhandlere svarer en av tre at de frykter konkurs som følge av situasjonen rundt koronaviruset.

– Dette er bekymringsfulle tall. For mange er det nok slik at problemer knyttet til koronaviruset kom på toppen av en allerede presset situasjon, sier Hagemoen.

Nå forteller ni av ti om lavere etterspørsel, og over halvparten har opplevd å få ordre kansellert.

Dramatisk fall

– Gjennomgående er det lavere aktivitet i varmepumpebransje om våren enn om høsten, men mange opplever nå dramatisk fall i antall henvendelser. En del boligeiere vil heller ikke ha håndverkere hjem til seg, sier han.

Varmepumpeforeningens daglige leder peker på beredskapsminister Monica Mælands klare oppfordring om å benytte anledningen akkurat nå til å ringe håndverkeren, for å få gjort arbeid hjemme og samtidig hjelpe samfunnet med å holde hjulene i gang.

Her er rådene

Novap råder til å vurdere tre ting før du tar et oppdrag hos privatkunder:

– Er du selv i en risikogruppe? Det gjelder dem som har passert 65 år. Det gjelder også voksne med hjerte- og karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft eller høyt blodtrykk. Og det gjelder røykere. I bedrifter med flere ansatte er det arbeidsgiveren som har ansvaret for å vurdere risikoen.

– Spør kunden om noen i boligen er syke eller i karantene. Noen ganger forteller ikke kunden det på forhånd – derfor er det best å spørre.

– Har du tilgang på smittevernutstyret som oppdraget krever? Vernebriller og hansker er gjerne nok. Holder du to meters avstand og passer på håndhygienen, så trenger du ofte ikke annet utstyr. P3-masker er det vanskelig å få tak i nå, så hvis du mener at det er nødvendig, bør du heller utsette oppdraget.

I tillegg skal bare én person i husholdningen være til stede når montøren kommer. Dessuten skal verktøy og utstyr desinfiseres i etterkant, brukt verneutstyr skal kastes og arbeidstøy og hansker må vaskes daglig på 60 grader.

Ring kundene

Siden kundene ikke er spesielt ivrige etter å bestille installasjon om dagen, oppfordrer Rolf Iver Mytting Hagemoen til å være fremoverlent og følge opp selv:

– Det er helt avgjørende. Ring rundt til kontaktene du har for å følge opp tidligere forespørsler og potensielle jobber. Det er garantert mange boligeiere og bedrifter som har planer om å rehabilitere, få installert ny varmepumpe eller få byttet ut en gammel. Myndighetene er tydelige på at hjulene må holdes i gang slik at de økonomiske konsekvensene av koronaviruset ikke blir verre enn nødvendig, sier Hagemoen.

Powered by Labrador CMS