VEKST: Fra 2018 til 2022 økte Oso-konsernet omsetningen fra 455 til 905 millioner kroner. Den kraftige økningen går enda raskere i år, forteller Roy André Magnussen.

SANITÆR

Kraftig Oso-vekst, og desidert mest utenfor Norge

Først doblet Oso omsetningen på fire år, og så la konsernet på 40 prosent til. – Vi har hatt en kjempevekst i år, og vi nærmer oss 70 prosent eksport, sier Roy André Magnussen.

Published Last updated

I fjor gikk energiprisene hardt ut over bunnlinja, etter rekordår året før. Den eksplosive veksten til Oso Hotwater Group fortsetter – i hvert fall så lenge vi snakker om salget. 

– Veksten hittil i år er rundt 40 prosent, forteller administrerende direktør Magnussen. 

70 prosent eksporteres 

Da Nemitek.no møtte ham på messe i Frankfurt i mars, fortalte han om hvordan den overveldende responsen tok ham på senga. Nye kunder sto i kø. Nå viser det seg at det som begynte med en prat på ISH, har blitt til reelle salg. 

Det er nemlig i utlandet det skjer. 

– Eksportandelen vår nærmer seg 70 prosent. Vi har virkelig vind i seilene, sier han. 

Magnussen forklarer det med at produktene treffer markedet og trenden veldig godt akkurat nå. Det skal være rustfritt, og det skal leve like lenge som en varmepumpe. Samtidig er han raus med rosen til norske rørleggere: 

Rustfritt og klima 

– Produktporteføljen er utviklet for det norske markedet i tett samarbeid med rørleggerne og bransjen i Norge. Nå har resten av verden fått øynene opp for rustfritt, sier han. 

– Det er flere drivere i veksten vår. Den første var klimaspørsmål og at Europa skal elektrifiseres og gå bort fra olje og gass. Da er det varmepumpebransjen som har hatt formidabel vekst. De vil gjerne ha tanker som matcher levetiden til produktene sine, sier han og trekker spesielt frem luft-vann-varmepumper. 

Først var det klimaet som drev varmepumpeveksten. Så satte den russiske krigen i Ukraina enda mer fart på den: Europa vil bli enda raskere uavhengig av russisk gass. 

Egne merkevarer 

– Varmepumpene er den beste løsningen for å få til elektrifisering i Europa. I tillegg til energiuttaket tar de ned lasten på strømnettet, og teknologien er veldig tilgjengelig. Vi leverer private label til flere av merkeprodusentene, sier Oso-sjefen. 

– Den tredje store driveren som vi ser, er kjølemidlene. Teknologien i varmepumpene tillater en høyere temperatur i vannet. Svartstålemaljerte tanker faller litt av lasset når de passerer 60 grader, mens rustfritt er med helt opp til 80 og enda høyere temperaturer, sier han. 

Konkurrerer ikke med kundene 

Roy André Magnussen omtaler Oso som størst i Europa på det konsernet gjør, samtidig som eierskapet er lite. Familiebedriften har ikke noen bånd til bransjen som gjør at den konkurrerer med kundene sine. 

– Alle andre har konsolidert i tur og orden. Vi er «last man standing» som privat bedrift, og vi står fritt til å produsere for hvem det måtte være, sier han. 

Oso har ansatt folk og investert. Fabrikken i Hokksund er bygd ut, lageret bygges ut nå fra august, og i tillegg skal det bygges ut hos det nye datterselskapet OM BE Plast i Fredrikstad. 

Powered by Labrador CMS