SATSER: Daglig leder i Snapdrill, Martin Talgø (t.v.) sammen med produktutvikler og gründer av maskineringsselskapet GMV, Tor Ole Talgø, er klar for messe i USA.

SANITÆR

Snapdrill fester grepet – trapper opp USA-satsing

Gründerselskapet Snapdrill hadde en eventyrlig vekst i 2021. Nå trapper de opp sin USA-satsing, hvor de nærmer seg et gjennombrudd.

Published Last updated

– Vi har vært over dammen og misjonert med tanke på en internasjonal satsing. Markedet for sprinkler er enormt i USA, noe som innebærer et stort potensial for vårt verktøy, sier daglig leder i Snapdrill, Martin Talgø.

Kraftig vekst

Selskapet ble stiftet i 2018, men var for alle praktiske formål oppe og gå fra høsten 2020. De hadde da en omsetning på knappe 700.000. Denne hadde i 2021 økt til nesten 4,9 millioner kroner og selskapet har i dag over 80 kunder i Norge.

– Den positive utviklingen fortsetter og vi får i år en omsetning på rundt 5,5 millioner kroner, sier Talgø, som er etterkommer til en av grunnleggerne av maskineringsselskapet GMV.

– Snapdrill selges og markedsføres under egen merkevare, men produseres av GMV. Alt er utviklet og produsert lokalt på Forus i Sandnes, sier Talgø, som forteller at de snart har et nytt produkt klart for lansering.

– Vi holder på å utvikle den første automatiske, håndholdte rillemaskinen. Vi tror markedet for denne kan være enda større enn for borreløsningen, sier Talgø.

Kommer fra olje og gass

Snapdrill er et gründerselskap som springer ut fra olje- og gassindustrien i Rogaland. I 1988 ble Gjesdal Mekaniske Verksted etablert i 1988 i en gammel spadefabrikk på Lommeland i Gjesdal Kommune.

Selskapet har senere byttet navn til GMV og er i dag kjent for multimaskinering som fresing, dreiing og boring av høyteknologiske kvalitetsprodukter. Ut fra dette selskapet springer altså Snapdrill. Selskapet har så langt bare lansert ett produkt, Snapdrill, et helautomatisk verktøy for lynrask anboring i rør.

– Teknologien gir økt nøyaktighet og forebygger skader, samtidig som man bare bruker en sjettedel av tiden sammenlignet med mer tradisjonelle løsninger, sier Talgø.

Stor interesse i USA

Selskapet har brukt året til å trappe opp satsingen på nye markeder, og i første omgang har de rettet blikket mot USA. Som en del av satsingen deltok de i 2022 blant annet på det som trolig er verdens største sprinklermesse, AFSA41 som arrangeres av American Fire Sprinkler Association.

Som en av svært få, kanskje eneste aktør utenfor USA, fikk de møte 1.200 interesserte deltakere.

– Sprinklerteknologien kommer fra USA og årlig monteres det 13 millioner sprinklerhoder i dette markedet. Sprinklermarkedet er mer spisset enn i Norge og det er egentlig vanskelig å forstå omfanget. Det er et enormt marked med store muligheter, sier Talgø.

Verktøyet er allerede tatt i bruk hos enkelte amerikanske sluttkunder, samt som en del av utstyrspakken hos opplæringskontorene til de lokale fagforeningene, hvor de blir utdannet til «sprinkler fitter» i San Fransisco og Los Angeles.

Satsing

– Det betyr at nyutdannede nå får opplæring i hvordan vårt verktøy brukes, sier Talgø, som legger til at de er stolte av å få anerkjennelse fra dette fagmiljøet.

De jobber nå med å få til en avtale med en grossist i USA, noe som betyr at dersom alt klaffer, så kan en større ladning Snapdrill-verktøy være på vei over dammen fra Sandnes til USA.

– På en vanlig uke selger vi mellom 10 og 15 enheter og så langt har vi solgt til sammen 850 enheter i Norge og utlandet. Dersom vi blir enige med den aktuelle grossisten i USA, så vil de i første omgang ta inn rundt 60 enheter for så å kjøre opplæring og testing i ett område. Lykkes vi med det, så er planen å rulle ut verktøyet i hele landet, sier Talgø.

Har som mål å doble

Derfor er også ambisjonene for 2023 trappet betydelig opp sammenlignet med året som snart er omme.

– Det hårete målet er en dobling. Det betyr en omsetning på rundt 11 millioner kroner i 2023. Det betyr også at vi kommer til å satse på andre markeder enn USA, blant annet med Canada og Australia hvor sprinklerfaget er godt utviklet. Vi fortsetter samtidig satsningen i Europa. Så langt har vi fått god respons i Slovakia, Finland og Nederland. Lykkes vi med denne satsingen er 11 millioner et ambisiøst, men mulig anslag, sier Talgø.

Powered by Labrador CMS