Administrerende direktør Thorbjørn Theie i VVS Norge.

Lange avtaler gir lavere priser

VVS Norge og VVS Norden er ferdig med første forhandlingsrunde.

Published

Tre- og femårskontrakter og lavere priser. Slik oppsummerer VVS Norge og VVS Norden den første forhandlingsrunden med leverandørene. De fleste er med videre, men noen er ute og misfornøyde.

– Betydelige forbedringer!

Thorbjørn Theie vil ikke si hvor mye Bademiljø og Comfort har spart på nye avtaler med leverandørene sine. Men han legger ikke skjul på at de to kjedene i VVS Norge får produktene sine billigere enn før. Bare åtte–ti leverandører er ute av kjedene, mens noen er tonet ned.

– Ikke dramatisk, ifølge Theie.

Frank Olsen i VVS Norden har akkurat det samme budskapet. Femårsavtaler har gitt bedre priser.

– Leverandørene er viktige, langsiktige, strategiske partnere som vi jobber med. Primært er nye aktører de eneste som vi skal ha inn mer kortsiktig, for å vurdere om de har noe å bidra med, sier han.

Vil du lese flere saker som dette? Nå er det 50% rabatt på Rørfag ut året!

Få er ute

Første etappe er unnagjort, og stemningen er god. Slik lyder løyperapporten fra Frank Olsen og VVS Norden etter at forhandlingene med leverandørene er unnagjort og de fleste avtalene er på plass.

– Det er langsiktig samarbeid og femårsavtaler som gjelder. Dem vi er usikre på, har vi lagt på ettårsavtaler, og så har vi sortert ut noen leverandører som vi er enige om at vi ikke skal ha med oss videre, forteller han.

Det er ikke mange som er ute.

– Det er noen ytterst få av de kjente og kjære, ellers er det i realiteten små leverandører som vi ser at vil slite med kapasiteten og ikke klare å følge opp, sier Olsen.

Vil ha nye

Nye leverandører kan komme inn på kortere avtaler.

– Nye aktører er hjertelig velkomne. Vi kan ikke begrense markedet. Vi må heller sørge for at vi har god, solid og sunn konkurranse mellom gode partnere. Gode leverandører som ønsker å jobbe for norsk VVS-bransje, må jo få en sjanse. Vi skal ikke gjøre som for eksempel dagligvarebransjen og begrense adgangen til leverandører – vi har et helt annet fokus. Vi ønsker å tilgjengeliggjøre verden, sier VVS Norden-styrelederen.

Femårsavtaler og godt samarbeid med de langsiktige partnerne skal sørge for bedre priser. Når leverandørene får langsiktige, gode avtaler, er de villige til å yte mer.

– Smilende leverandører

– Vår jobb er å ha konkurransedyktige betingelser til enhver tid. Vi må selvfølgelig gjøre det vi kan for å ha riktige priser, sier Olsen, som ikke liker begrepet «å presse priser»:– Det er et negativt ladet uttrykk. Vi jobber for å ha riktige priser. Stort volum gir bedre priser – det er den viktigste stordriftsfordelen for alle grupperinger og kjeder.

Frank Olsen mener at de fleste leverandørene har gått smilende ut av forhandlingsrommet.

– Hovedårsaken er at VVS Norden skal jobbe godt sammen med alle prioriterte partnere i tiden fremover, også, for å sikre mer kosteffektivt samarbeid enn vi har i dagens verdikjede, sier han.

Nå skal VVS Norden spikre forretningsplanen for de neste årene for å levere godt sammen med partnerne sine de neste fem årene, ifølge Olsen.

– Surmuling

Thorbjørn Theie, på sin side, forlanger de beste betingelsene i markedet, og det tror han at VVS Norge har etter forhandlingene som er gjort unna i vinter.

– Det har vært litt surmuling fra de leverandørene som ikke er valgt. Dem som er valgt, har vi inngått strategiske og langsiktige samarbeidsavtaler med. Målet er å ta kostnader ut av verdikjeden og drive innovasjon i partnerskap. Enkelte avtaler er på opptil tre år. Det er klart at de er villige til å gi litt ekstra for å få det, sier han.

Grunnene er langsiktighet og lojalitet. I stedet for å være en av fem, seks, sju leverandører som slåss om litt av volumet til Comfort og Bademiljø, får noen leverandører en langsiktig avtale med foreløpig cirka 200 rørleggerbedrifter. Brødrene Dahl er valgt som hovedgrossist, men Heidenreich og Ahlsell brukes også.

Medlemmene har også langsiktige avtaler: Femårskontrakter. Det er viktig for å kunne levere den lojaliteten som VVS Norge må tilby leverandørene for å kunne få ned prisene. Kontrakten krever lojalitet:

Lojalitet

– For å få ting, må du levere ting. Du må være lojal og kjøpe fra dem som vi er blitt enige om at vi skal kjøpe fra. Alle beslutninger om valg av leverandører gjør vi sammen med medlemsbedriftene. Det er et sortimentsråd og et teknisk fagråd som bestemmer, sier Thorbjørn Theie.

VVS Norge har skjelt til om leverandørene selger gjennom Megaflis eller VVSkupp.

– Men vi greier ikke å stoppe den typen ting. Verden går videre. Vi må forvente at vi får konkurranse hele veien, men det er viktig for oss at de er dedikerte til bransjen, sier han.

– Endringsviljen og positiviteten for medlemmene er veldig positivt. Men vi har for mange leverandører i de ulike kategoriene. Vi må samle volumer hos færre leverandører og ta kostnader ut av verdikjeden. Vi har gjort noen valg allerede nå, men Comfort kom ikke inn før 22. november. For 2020 vil det være nye muligheter for oss til å ta ut kostnader, sier Thorbjørn Theie.

Powered by Labrador CMS