RETURKUTTERE: De skal hjelpe rørleggerbedriftene med å håndtere returen bedre – Martin Frankendal (fra venstre), Mikkel Andresen og Geir Bakken.

SANITÆR

Mye å spare på å tenke retur

BRYN: Det er penger å spare hvis du tenker tidlig på retur. Det er en helt naturlig del av prosjektene – men du bruker mindre penger hvis du vet mer.

Publisert Sist oppdatert

– I min verden begynner vi med det så fort vi har fått et prosjekt fra en kunde, sier Geir Bakken. Han er prosjektansvarlig hos Brødrene Dahl – med Drammen som utgangspunkt og et helt liv i bransjen som alt fra prosjektleder til butikksjef.

Vil redusere

– De må begynne å tenke retur før de har handlet en eneste mutter. Retur er noe vi ikke kommer unna. Ideelt sett ønsker ingen det, men det er naturlig. Men retur er en kostnad. Derfor må vi styre mengden og planlegge for å redusere mengden retur, slår Bakken fast.

Han bruker oppstartmøtet sammen med kunden til å sette noen mål. Retur kommer av at det blir kjøpt for mye eller at det blir kjøpt noe feil, konstaterer han.

Da er det nyttig å se på hvor mye retur kunden tradisjonelt har hatt. Gamle tall er gode å ha for å sette nye mål.

– Vi blir enig om frekvensen for å besøke byggeplassen. Vi er fysisk ute og snakker med basen. Uansett hvor vi kommer i prosjektoppfølgingen, snakker vi om retur. Målet er å få den unna underveis før det blir mye og før det blir ødelagt, sier Bakken.

Blir ødelagt

– Dess lenger materiellet er på byggeplassen, dess større sjanser er det for at det er ødelagt. Og når en byggeplass går fremover, må du flytte på ting. Det er dårlig butikk å flytte på returen tre–fire ganger før du returnerer den, konstaterer han.

Som prosjektleder i Oras og Bravida har han følt det direkte på kroppen. Det endte med at mye materiell måtte kastes fordi det ble ødelagt på byggeplassen. Nå møter han andre rørentreprenører og ser hvordan returandelen ikke bare varierer fra firma til firma og person til person, men også fra prosjekt til prosjekt.

Fra 2 til 15 prosent

– Jeg hadde nettopp kundemøte med en stor prosjektkunde. Da tar vi opp alt mulig, og får både ris og ros. Retur er en vesentlig del av det. Jeg hadde med statistikk for nærmere 15 prosjekter: Hvor mye de hadde returnert varer for i kroner og prosentandel av det de hadde handlet, forteller Bakken.

Det endte med at retur ble det største punktet i møtet. Returandelen spente fra 2,1 til 14,7 prosent. Nå skal kunden få bedre oversikt over de prosjektene der returen var høyest, for å finne ut hvorfor og lære av det.

Returportal

Brødrene Dahl har lansert et system for å hjelpe rørleggerne med å holde oversikt over returen sin. 

– Vi ønsker å tilby innsikten til kundene slik at de kan gå inn i portalen vår og se på slike ting som «hvor ligger jeg i returandel på prosjekter, hva er det jeg returnerer mest av og hvilke gebyrer betaler jeg?», sier Mikkel Andresen. Han leder returavdelingen på sentrallageret til grossisten.

– Systemet har ligget der fra før, men nå oppgraderer vi det slik at kunden får innsikt underveis og kan følge med på sakene sine, forteller han

Forretningsutvikler Martin Frankendal har stått for utviklingen av den nye returportalen. Nå håper han at brukerne vil si fra om alt som er galt – og gjerne om det som fungerer bra, også:

– Om noen er misfornøyde med noe og ikke sier fra, er det jo umulig for oss å vite om det. Det er slik vi blir bedre, slår Frankendal fast.

Returfakta

  • Returandelen varierer blant prosjektkundene hos Brødrene Dahl, men de beste ligger på 2–3 prosent på prosjektene sine.
  • Det er spesielt når prosjektene endres underveis, at det blir mye retur.
  • Ofte blir det også retur fordi kunden fortsetter å kjøpe inn hele esker av et produkt når prosjektet nærmere seg slutten.Hva som returneres, varierer fra prosjekt til prosjekt.
Powered by Labrador CMS