MYE RØR: Eli Hermine Heyerdahl Eide og Severin Poppe Midteide har lagt bak seg det første halvåret med «Bare Rør».

Rørleggerpodkast:

«Bare Rør» samler yngre rørleggere

Nerdenivået er større enn ambisjonene. «Bare Rør» runder det første halvåret og er blitt en podkast som treffer både rørleggerne og de unge lederne.

Publisert

– Det som er virkelig gøy, er at tilbakemeldingene tyder på at vi når ut til nye grupper i bransjen. Unge folk, unge bedriftsledere, vanlige rørleggere, sier Eli Hermine Heyerdahl Eide.

Hun sørger for «Bare Rør» hver mandag sammen med Severin Poppe Midteide.
– Det er ikke så lett å nå gjennom med Facebook-sider, LinkedIn, nettsider og sånt, konstaterer hun.

Praktiske tips

Eide beskriver «Bare Rør» som nerding rundt faget og det å drive rørleggerbedrift, sammen med mange praktiske tips.

Siden starten 24. mars har engasjementet vært stort og tilbakemeldingene gode.

Lyttertallene har hun ikke like god oversikt over, men sist hun sjekket, lå gjennomsnittet på fire–fem hundre på hver av de 22 episodene.

Gründermedlemmer

Det hele begynte egentlig med et rekrutteringstiltak for Rørentreprenørene Norge, der Eli Heyerdahl Eide er fagsjef:

– Vi åpnet et prøveprosjekt der nystartede bedrifter i år null, én og to kan få bli gründermedlemmer selv om de ikke oppfyller alle kompetansekravene, forteller hun.

Det vil si tiltaksklasse to, mesterbrev eller fagskole.

Grønne VVS med eier og daglig leder Severin Poppe Midteide var den første gründerbedriften som meldte seg inn.

Mange bryr seg

– Han er god til å drive kunnskapsoverføring og markedsføring. God på Tiktok og sånt. Så hadde han lyst til å starte podkast, forteller Eli Heyerdahl Eide.

Hun ble utfordret til å bli med som programleder.
– Og jeg bestemte meg da jeg begynte i Rørnorge for at jeg skulle ikke si nei!

Det gjorde hun ikke, og dermed ble det podkast.

– Vi har ikke kjempeambisjoner om å bli den mest hørte podkasten. Det viktigste for oss er å nå ut med informasjon til dem som er interessert i rørbransjen. Så føler vi virkelig at det er mange som bryr seg – i positiv forstand, sier Eide.

Lekkasjehjelp

Hun har fått høre at etter at Mittanbud gjestet podden, så ringte mange rørleggerbedrifter og ville tilby tjenestene sine. Da automatiske lekkasjestoppere var tema, ga en medlemsbedrift som hadde ringt Rørentreprenørene for å få hjelp nettopp med lekkasjestoppere, beskjed om at det ikke trengtes hjelp lenger.

Podkasten hadde gitt den hjelpen som trengtes.
– Vi har bestemt oss for å ha noen nerdeepisoder basert på hva folk ønsker seg. Den neste blir om gulvvarme, og det kommer en episode om våtrom snart, forteller hun.

Vil ha innspill

Eli Hermine Heyerdahl Eide oppfordrer bransjefolk til å komme med innspill. Den ferske episoden om sprinkling er et eksempel på episode som kom etter et slikt forslag.

– At vi er mer åpne og synlige på sosiale medier, gjør at flere yngre får med seg det vi driver med. Det er avgjørende både for å engasjere bransjen og for å ufarliggjøre det å engasjere seg, sier Eide.

Hun trekker frem at en fordel med podkast er at de blir liggende tilgjengelig hele tiden. Den som lurer på noe om vannstoppventiler, om det å bli sjef i en rørleggerbedrift eller om andre temaer, kan finne frem igjen den gamle episoden og høre om det er noe å lære der.

– Det handler om å bli inspirert i hverdagen, ifølge Eli Hermine Heyerdahl Eide.

Powered by Labrador CMS