RØRPRAT: Villeroy & Boch-topp Georg Lörz snakker varmt om rørleggerne og vil gjerne ha enda tettere dialog.

ISH 2023

Gode tider for energi – verre for sanitær

FRANKFURT: Nå vil folk bruke penger på energi, ikke på sanitær. Det konstaterer badesjef Georg Lörz i Villeroy & Boch.

Published

Verden etter korona er ikke som verden før korona.

– Vi besøker ikke kundene våre like mye lenger. Nå kan vi heller snakke digitalt med flere hundre på samme tid, sier Lörz. Han er bad- og velværesjef i det tysk-fransk-luxemburgske konsernet.

Der opplever han tøffe tider i sanitærmarkedet akkurat nå. Da ISH-messen åpnet i Frankfurt mandag, stilte Georg Lörz opp på «toppsjef-prat».

Vil møte rørleggerne

– Businessen var god i begynnelsen av koronakrisen, etter at vi hadde åpnet igjen fabrikkene som vi måtte gjøre en stund. Det som har endret seg i etterkant, er at vi har en hybrid salgsorganisasjon og hybride messer, sier han. Selgerne møter flere kunder digitalt og færre fysisk.

Lörz er svært opptatt av å møte rørleggerne.

– Handelen og entreprenørene er veldig viktige for oss. Men til syvende og sist er det rørleggeren som bruker og monterer produktene våre. Vi må se på hvordan vi kan starte en enda bedre dialog og komme tettere på bransjen, sier han.

I Tyskland har Villeroy & Boch gjort det med humor. Under slagordet «Hart, aber Sanitär» utfolder de tre rørleggerne Ville, Roy og Boch seg i en serie filmklipp som naturlig nok omtales som «Bad-Comedy». Hvis du forstår litt tysk, kan du se den første filmen i serien her.

Dusjtoalettvekst

Badesjef Lörz vil by på mange nyheter – både produkter og løsninger for et bedre partnerskap med rørleggerne. Han håper at nye og bedre toaletter vil friste forbrukerne til å bruke penger på badet sitt:

– Jeg vet ikke om toalettet kan være en utløsende faktor for å få flere til å pusse opp, men vi ser at dusjtoalettene er et virkelig stort vekstmarked. Det har vært en liten nisje, på grunn av pris og kulturelle sperrer, men nå er forbrukerne i ferd med å bli overbevist om at dusjtoalett er topp, sier han.

– En annen ny standard for toalettet er den nye spyleteknologien som vi kom opp med i fjor, og spyling uten spylekant. Hvis privatkundene uansett skal bruke så mye penger som det koster å renovere badet, så vil de ha det siste og beste, mener Lörz.

Tøft halvår

Messe Frankfurt har arrangert reise til ISH for skandinaviske journalister og har betalt flybilletter og hotell. Messearrangøren har ikke hatt noen innflytelse på de redaksjonelle prioriteringene.

Nå ser han likevel for seg noen tøffe måneder for sanitærbransjen:

– I Tyskland og resten av Europa ser vi en liten nedgang, men ikke noe massivt fall. Koronaperioden og oppussingene som ble gjort i hjemmene da, hjalp alle i sanitærbransjen. Nå, derimot, er det energi som er populært på grunn av energikrisen og gasskrisen, sier han.

Han tror likevel ikke at bølgedalen for sanitærproduktene vil vare lenge:

– Vi ser den de neste seks månedene. Men etter det, kommer ting til å se mer rosenrøde ut, spår Georg Lörz.

Les flere saker fra ISH-messen her.

Powered by Labrador CMS