VAKRERE: Lisa Strøm Walton vil tilby bad med mindre institusjonspreg.Bano
SANITÆR
Støtte til å utvikle baderom
Badet hjemme skal ikke se ut som et sykehjemsbad. Nå har Bano fått designstøtte til å utvikle et tilgjengelig bad som er vakkert, slik at folk flest kan tenke seg å ha det hjemme hos seg selv.
Det er flere år siden Bano på Sandane begynte å produsere toaletter som kan heves og vris, og også
servanter, dusjer og baderomsinnredning som er laget for å gjøre hverdagen
enklere for brukere med funksjonsnedsettelser.
Institusjonspreget
– Vi selger baderomsløsninger til institusjoner. Sykehus,
sykehjem og aldershjem. Men tradisjonelt har det vært et veldig
institusjonspreget produkt, i likhet med alle andre alternativer som finnes der
ute, innrømmer markedsdirektør Lisa Strøm Walton i Bano Group.
– Hvite fliser
og triste bad.
Nå skal det bli endringer. Ikke bare skal badene bli
triveligere, men de skal også designes slik at de kan gjøres om enkelt og greit
når brukere med funksjonsnedsettelser flytter inn og ut.
Bano har fått 600.000
kroner i innovasjonsstøtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).
– Vi ser på hvordan vi kan kombinere estetikk – altså et
vakkert bad – med funksjonalitet, sier Walton.
Skal kunne gjøres om
Da må designerne inn tidlig i planleggingen.
– Det viser
seg at hvis vi integrerer designerne i produktutviklingen, blir produktet mer
tilpasset brukernes behov. Dermed blir det en større suksess, sier hun.
Det er ikke bare snakk om at badet skal bli funksjonelt og
vakrere, men også at det skal kunne omgjøres.
– Du kan ha institusjonspreget,
gjøre det om til noe finere, og så gå tilbake igjen, beskriver Walton.
Eldre i faser
Hun illustrerer med den utviklingen du går gjennom med
årene.
– Eldre går gjennom ulike faser i livet. I 60-årene er du ung og frisk
og vil kjøpe nytt bad eller pusse opp badet. Allerede da kan du tenke på
fremtiden, slik at du slipper å gjøre om alt hvis du blir nødt til å tilpasse
til rullestol eller ha støttegrep. På et modulbasert bad som vårt kan du sette
på støttegrep, eller du kan ta bort skapet under servanten så du kommer inn med
rullestol, skisserer Walton.
Hun fastslår at du – det vil si brukeren – skal slippe å
få et handikaptoalett når du er 60 år og ikke trenger det, og at badet ikke
skal se trist ut selv om du er funksjonsnedsatt:
– Du skal få det vakre badet
som du har lyst på!
Skal vare lenge
– Det er derfor vi har fått DIP-midler. Dette er
bærekraftig både miljømessig og sosialt, sier hun. Da tenker hun ikke bare på
at det er inkluderende, funksjonelt og estetisk, men også at det kan vare i
lang tid.
– Vi prøver å fylle gapet som finnes i dag mellom estetikk
og funksjonalitet. Mange vil gjøre det, men det har ikke blitt gjort, sier hun.
– Vi har holdt på med produktene våre i 20 år og hatt
samtaler med brukere og pleiere. Vi er veldig selvsikre på at vi vet hva
markedet trenger på badet. Men så har vi kanskje ikke lagt til dette elementet
med design. Vi har vært på «dette kan vi få til», men ikke «sånn kan det se
ut», ifølge Walton.
Etter at Bano ble en del av et konsern sammen med kjente hjelpemiddelprodusenter,
mener hun at baderomsprodusenten har lært mye mer om sluttbrukerne og
hjemmemarkedet.
– Hvis de vil ha et tilpasset toalett i hjemmet, så vil de
kanskje ikke ha de samme som innkjøperen på et sykehjem.
En annen av bedriftene i Bano-familien, Probad, bygger
prefabrikkerte bad.
– De fleste som prefabrikkerer, driver i så stort volum at
det blir «one size fits all», men vi masseproduserer skreddersydd. Hvis du skal
inn på store bygninger i dag, har vanligvis ikke alle badene samme størrelse,
sier Lisa Strøm Walton.