
JOBB
Noova kjøper Energy Control
– Energiselskaper som kun leverer kilowattimer, har ingen fremtid.
Ved bruk av kunstig intelligens, smarte sensorer og behovsstyring får næringslivet nå mulighet til å betydelig redusere energiforbruk og -kostnader, uten store engangsinvesteringer og bruk av tid til manuell oppfølging.
– Noova Energy Systems forener energi med innsikt og kontroll. Gjennom Energy Control legger vi på aktiv styring og regulering. Dette skaper betydelig kundeverdi, og det er nesten oppsiktsvekkende at det ikke har blitt gjort tidligere, sier Even Gjesdal, administrerende direktør i Noova Energy Systems.
– Morgendagens energiselskaper må kunne mer enn å levere kilowattimer. Kundene krever innsikt, styring og dokumenterte kutt i både kostnader og utslipp. De vil ha teknologi som gir smart bruk av energi, automatisk og med umiddelbar effekt, fortsetter han.
Ved oppkjøpet blir Energy Control en del av Noova-konsernet, men fortsetter som eget AS og merkevare. Gründer og daglig leder Tommy Hagenes kunne solgt Energy Control for 150 millioner kroner alene til Noova, men ga bort 16 prosent til fire nære partnere.
– Dette er en belønning til nøkkelansatte og en måte å sikre videre motivasjon i teamet. Prisingen har ikke vært det viktigste, men prosessen har vært god, og jeg opplever at verdsettelsen av både Energy Control og Noova er rettferdig. Jeg blir en av de største aksjonærene i Noova, og er veldig motiver for veien videre, sier Hagenes og legger til:
– Siden oppstarten har vi skapt teknologi som ligger i forkant. Vi har dokumentert at eksisterende bygg kan halvere energibruken med smart behovsstyring, samtidig som de får et bedre inneklima. I Noova får vi en partner som deler vår visjon og utfyller oss perfekt. Nå kan vi skalere virksomheten videre, nå nye markeder og ytterligere forbedre hvordan energi forvaltes.
Begge selskapene tar store og strategiske steg i retningen av å oppfylle egne vekstambisjoner.
– Det er sjelden man finner en partner hvor det teknologiske rasjonale stemmer så godt. Sammen skaper vi et teknologikonsern som svarer på markedets behov for verdiøkende produkter og tjenester, avslutter Gjesdal.