
JOBB
Anter nærmer seg milliarden
BJØRVIKA: Nye rørleggerfirmaer, nytt navn, ny direktør og snart en milliard i omsetning. Rørco er blitt til Anter og lover å gi foreløpig 350 rørleggere mer spennende dager.
De begynte med sju bedrifter rundt Oslo og Mjøsa i februar. Nå har selskapet med det midlertidige navnet Rørco fått det permanente navnet Anter. Inspirasjonen til navnet kommer fra latin.
– Det betyr å være litt i forkant, å være litt frempå. Du skal ikke gå i andres fotspor, for da er du jo ikke først, sier Ronald Karlsen-Lilleberg.
Hentet driftsdirektør
Konsernsjefen har fått med seg Vanjeet Chatwal som driftsdirektør. Han kommer fra tilsvarende jobb i Ventistål. – Muligheten for å være med på en slik reise var så spennende at den kunne jeg ikke si nei til, sier han.
Chatwal har også vært innkjøpsdirektør i VVS Norge. Det vil si at han har erfart litt om hva som funker i en rørleggergruppering – og også erfart hva som absolutt ikke funker.
– Men Anter er ikke en tradisjonell rørleggerkjede. I slike kjeder tar du blant annet del i innkjøpsordninger og markedsføring, men kjeden eier ikke den lokale bedriften. Vi er ett lag og ett konsern, sier Chatwal. De som tidligere eide de lokale rørleggerbedriftene, er nå aksjonærer i Anter og eier konsernet sammen med eierfondet Linx Equity. Så eier Anter hver enkelt rørleggerbedrift.
Bruker lokale navn
– Det som er viktig, er datterselskapene og merkenavnene deres, sier Ronald Karlsen-Lilleberg. Det er det lokale navnet som skal være synlig. De datterselskapene som driver egne butikker, har gått ut av kjedene sine.
– Vi har åtte butikksalg. Inntil nå har de vært profilert med en eller annen kjede. Men fremover skal de profileres med det lokale merkenavnet, sier konsernsjefen.
Flyter på hverandre
Anter-bedriftene driver med alle delene av rørleggerfaget og alle slags kunder. Profesjonelle og private – nybygg, oppussing og service.
– Det er folkene som jobber her – rørleggerne – som skaper verdiene. Nå kan vi gjøre hverdagen deres mer spennende og utviklende. Det er ekstremt viktig, sier Karlsen-Lilleberg.
De to direktørene snakker om fordelene med å dekke hele faget – når én bedrift er eksperter på å renovere bad, en annen nettopp er ferdig med et stort sykehusprosjekt og en tredje kan sprinkler på fingrene, kan de utveksle erfaring og lære av hverandre.
– Vi er en del av en gruppering som kan utnytte hverandres ressurser. Samtidig kan vi håndtere markedssvingningene bedre. Når vi er ti–femten selskaper og det er litt motgang i ett marked, er det oppgang i andre markeder, sier han.
– Hvis ett selskap har motgang, har de også ryggrad til å bære det fordi de er del av en mye større gruppering.
Utveksler folk
Han understreker likevel at datterselskapene var langt over snittet lønnsomme da de gikk inn i konsernet. Nå skal bedre innkjøpsvilkår og muligheten til å arbeide samlet med alt fra rapportering og bærekraft til digitalisering og systemer bidra til enda bedre lønnsomhet.
Allerede i dag har Anter-bedriftene utvekslet kompetanse og folk. Spesielt på prosjektledersiden, men også rørleggere har hoppet over i en nabobedrift og hjulpet til.
– Om ganske kort tid vil det være ressursknapphet på rørleggeren, slår Karlsen-Lilleberg fast. Det trengs flere rørleggere, og rekrutteringen er enklere for et konsern enn for enkeltbedrifter.
350 rørleggere
De to vil ikke sammenligne seg med rørleggerkjedene eller de internasjonale konsernene. Den konkurrenten som ligger nærmest i modell og måte å drive på, er kanskje Instalco.
– De er en hard konkurrent. Det er veldig fint å ha gode konkurrenter, for da blir vi bedre selv, sier sjefen.
– Ambisjonen vår er å dekke hele Norge, og majoriteten av selskapet eies av rørleggere. Nå har bi cirka 350 rørleggere, og vi nærmer oss en milliard i omsetning. Vi har ikke tenkt å stoppe på milliarden, sier Ronald Karlsen-Lilleberg.