SENTRALT: Utenfor vinduet er potensielle kunder i Midtbyen; inne på kontoret administrerer Olve Aarhaug montører som skal klare seg uten servicebil.
Georg Mathisen
ARBEIDSLIV
Samarbeider om service uten bil
TRONDHEIM: Fem store bedrifter har gått sammen om bilfri service på næringsbyggene i Midtbyen. Snart kommer mange kunder til å si rett ut at de ikke vil betale for servicebil, spår initiativtager Olve Aarhaug i Bryn Byggklima.
Når E.C. Dahl ser 20 servicebiler som står parkert, så er det 20 plasser som er tatt bort fra kunder som kunne gått på butikkene deres for å handle.
Olve Aarhaug
– Vi skal være bilfrie og et grønt alternativ, sier Aarhaug. Han forteller hvordan E.C. Dahls Eiendom oppfordret byggebransjen til å komme til sentrum, der Dahl hadde både lokaler og jobb å tilby.
– Vi tok dem på ordet. Jeg har drømt om midtbykontor i mange år. Det var starten, og siden har det ballet på seg, sier han.
Fem store
Nå har Bryn Byggklima fått selskap av elektrikerne i Vintervoll, rørleggerne hos K. Lund, tømrerne i Etto bygg og malerne til MTG. De fem har rundt 600 ansatte i Trondheim og hovedkontor utenfor sentrum.
– Sammen kan vi levere komplette bygg fra dette kontoret her, ifølge Olve Aarhaug.
Det skal de gjøre uten bil. Teknikere, montører og håndverkere tar bussen inn til byen – det er ikke noen vits i å ha midtbykontor hvis alle kjører sin egen bil inn til kontoret.
Dyr parkering
– Det koster 400 til 450 kroner dagen å ha en servicebil stående på parkometer. Kunden vil heller ikke betale for servicebil, så vi må finne andre måter å gjøre det på, slår Aarhaug fast.
Akkurat nå har Bryn Byggklima et prosjekt rett utenfor kontorlokalene i Olav Tryggvasons gate.
– Vi får levert rett på byggeplass, sånn som vi får på alle andre prosjekt. Så har vi litt utstyr som vi transporterer mellom byggene, i oppbevaringskasser med lås på mot tyveri. Vi har etablert et samarbeid med B. Iversen Spedisjon, som transporterer tyngre verktøy og litt fra grossist. Vi tar bare bilde av det som skal transporteres og skriver adresse, forteler han.
Tilvenning
Det som er vanskelig, er å få en tekniker som er vant til å bruke bilen som verktøy, til å bruke lager og logistikk ute hos kundene og på midtbykontoret i stedet. Det er en overgangsfase, og Aarhaug innrømmer at det trengs tid for å få det til.
– Vi må få folk til å være positive. Når de tar buss, merker de hvor lettvint alt blir, sier Aarhaug. Buss kan ta lenger tid enn å kjøre egen bil. Men så kommer tiden som går med til å finne parkeringsplass, og sannsynligvis blir det et stykke å gå fra parkeringen.
Tett på kundene
– Vi er ikke i mål ennå, og vi har måttet tilpasse mye for å få det til å flyte bedre. Men vi blir flinkere og flinkere, og vi sitter midt i smørøyet med tanke på å få jobber. Vi har driftere rundt oss, prosjektledere fra de store eiendomsbesitterne – det er bre å gå en tur opp til torget, så treffer jeg garantert noen som spør om jeg kan bli med og se på noe. Du kommer så nær kunden med å sitte her.
Bryn Byggklima har rammeavtaler med flere av de store eiendomsselskapene som eier bygningene i Midtbyen.
– Vi merker at det er blitt et fruktbart samarbeid etter at Vintervoll og K. Lund ble med. Vi har gått sammen og gitt totaltekniske anbud, og når vi er sammen, stiller vi veldig sterkt. Vi har ikke noen samarbeidskontrakt, men vi samarbeider når det gagner oss å samarbeide, sier Aarhaug.
Nei til servicebil
Akkurat nå har Bryn Byggklima tre–fire ansatte som busser inn og jobber i Midtbyen. Olve Aarhaug selv bor i Midtbyen og går hjemmefra og på kontoret. Aarhaug kan ikke si fra dag til dag akkurat hvor mange de fem samarbeidspartnerne har i arbeid fra midtbykontoret uten servicebil. Men han anslår at det kan være rundt 20.
– Jeg tror ikke det går lang tid før enkelteiendomsbesitterne sier at de ikke vil betale for servicebil. Dessuten: Når E.C. Dahl ser 20 servicebiler som står parkert, så er det 20 plasser som er tatt bort fra kunder som kunne gått på butikkene deres for å handle. For dem er det vinn-vinn å få dem bort, sier Olve Aarhaug.