NYE TALL: Nytt produkt gjør Waterguard i stand til å skaffe bedre statistikk over ekte og falske alarmer, men Cato Sandstrand vil gjerne diskutere hvordan lekkasjesikringen kan gjøres bedre.

NORGE LEKKER

Falske lekkasjealarmer: Nå kan Waterguard finne svaret

En ny Waterguard skal finne svar på hvor mange av lekkasjealarmene som er falske. Fell Tech-direktør Cato Sandstrand vil gjerne arbeide sammen med bransjen for å finne bedre løsninger.

Published

Vannskadetallene øker, og rørleggerne drukner i reklamasjoner på lekkasjesikring. Bransjen vil ha klarere regler. Den diskusjonen vil leverandørene gjerne være med på, sier Cato Sandstrand. Han er kommersiell direktør i Fell Tech, som står bak Waterguard.

Skiller mellom ekte og falsk

– Vi vil få veldig gode tall fremover. Vi har utviklet en ny Waterguard som skal svare opp akkurat dette. Da har du muligheten til å si at «dette var en falsk alarm» og «dette var en ekte alarm» og registrere det i databasen vår, forteller Sandstrand.

Den løsningen ble lansert i oktober. Dermed kommer det til å finnes gode tall fremover, men ikke riktig ennå.

– Akkurat nå er det vi har av tall, basert på kundedialog og erfaring. Det er vel ikke til å stikke under stol at vi antar at en veldig stor andel av lekkasjene ikke er alvorlige lekkasjer, sier han.

– Løser vi feil problem

Cato Sandstrand har merket seg «Norge lekker»-serien på nemitek.no. 

– Flere og flere i bransjen begynner å bli kritiske: Løser vi feil problem? Jeg har veldig lyst til å være en del av den diskusjonen, sier han.

– Som bransjemedlem, og du kan kalle det eiere av kategorien lekkasjesikring, har vi veldig lyst til å se på om de tiltakene vi gjør nå, er et skritt i riktig retning, sier Sandstrand.

For mange fungerer ikke

Han kan gjerne være med og drøfte hvor stor del av alarmene som er reelle. 

– Men det er ikke bare andelen falske alarmer som er problemet. Vi har solgt mange hundre tusen lekkasjesikringer gjennom de siste 20 årene. Min enkle oppfatning er at altfor mange av disse ikke fungerer i dag, sier han.

Da trekker han for eksempel frem kravet om mosjonering av ventilen, som ikke kom før for noen år siden. Før det var det ikke selvmosjonerende ventiler. Det er jo en kjent sak at en magnetventil kan sette seg med årene når den ikke er i bruk.

– Et annet problem er at vi ikke vet om folk har dratt ut støpselet på lekkasjesikringen. Da funker ingenting. De to problemene er like relevante å diskutere som det å kunne stole på lekkasjesikring som produkt, understreker Sandstrand.

Få folk til å reagere

Neste spørsmål er hvordan feil skal varsles på en sikker og trygg måte som gjør at folk får det med seg og er interesserte i å gjøre noe:

– Når vi varsler folk om at «du har en potensiell feil på lekkasjesikringssystemet ditt», er de ikke spesielt interesserte i å gjøre noe med det. De har jo vann. Hvis vi hadde sagt for eksempel at «du mister vannet om to dager hvis du ikke utbedrer feilen», hadde de gjort noe med det. Det er en terskel for at folk skal gidde å gjøre noe med ting som ellers fungerer i hverdagen, konstaterer han.

Sandstrand sammenligner det med røykvarslere. Brannvesenet mener at det står en million røykvarslere rundt i Norge som ikke fungerer. Det er ikke byttet batteri i dem, eller de har gått ut på dato. De har tross alt bare ti års levetid.

– Det er mange sånne problemer som jeg tror det er interessant å diskutere. Jeg har også vært med i mange diskusjoner med svenskene om tilnærmingen deres er bedre, med trykkmåling og flow. Den største bøygen der er kostnaden med installasjon. Det er så kostnadsdrivende at det møter motstand hos kunden, peker han på.

Kritiserer forsikringsselskapene

Han mener også at forsikringsselskapene belønner feil ting. I dag er det ikke forsikringsrabatt på lekkasjesikring for bygg som er satt opp etter 2010. Men bygg fra etter 2010 har også lekkasjer som koster like mye penger som eldre bygg, peker han på.

Fell Tech-direktøren vil gjerne sette seg ned med både forskere, forsikringsselskaper og rørleggere for snakke om hva som bør gjøres.

– De fleste vil nok intuitivt anta at vi som leverandør ikke er interesserte i en utvikling som gjør at produktene våre blir mindre relevante. Men vi er faktisk for en endring i regelverket. Det som ikke gagner kunden, gagner egentlig ingen. Klarer vi ikke å konkurrere på kundeverdi, har vi til slutt ikke noe konkurransegrunnlag. Derfor må vi som bransje gå sammen om en lekkasjesikring som skaper kundeverdi, sier han.

Skal det skje, må både forsikringsbransjen, installasjonsbransjen, lovgiverne og organisasjonene være med, slår Cato Sandstrand fast.

Powered by Labrador CMS