
Kritisk til at Ahlsell selger til private
Ahlsell-eide Staypro selger VVS til privatkunder, og grossisten får kjeft for å konkurrere mot kundene sine. Ahlsell mener at om de ikke hadde gått inn på markedet selv, så ville andre gjort det.
De selger alt fra servanter og dusjsett til overgangsmuffer og innerslanger. Staypro selger til både «bevisste håndverkere og hjemmefiksere», som nettbutikken sier det selv. Bak Nettbutikken er det Ahlsell som står.
Slutter å handle
Ikke alle setter pris på konkurranse fra grossisten sin.
– Jeg finner det jo problematisk å kjøpe varer av en konkurrent, sier daglig leder Lars-Henrik Andresen i Oslo VVS Senter.

Han driver ren baderomsbutikk og har god vekst fra år til år. Der tar han konsekvensen av at grossisten er blitt konkurrent:
– Jeg slutter å handle hos Ahlsell fra nyttår, forteller Andresen.
Styres fra Sverige
Divisjonsdirektør og VVS-ansvarlig John Thomas Blandhoel hos Ahlsell Norge har ikke spesielt fokus på Staypro, men han forsvarer at nettbutikken er der og har tilbud til privatkunder:
– Staypro er ikke en del av Ahlsell Norge. Det er et selskap som vi kjøpte i Sverige, og det styres fra Sverige. Staypro er en kanal først og fremst for salg av verktøy, maskiner, klær og beskyttelse, men jeg registrerer at de har utvidet sortimentet noe innen «gjør det selv»-produkter, sier Blandhoel.

Tilgjengelig overalt
– Bakgrunnen for dette er at dette er produkter som er tilgjengelig overalt, ikke bare gjennom B2B. Slike produkter vil alltid finne veien til markedet, enten gjennom spesialbutikker, nettbutikker eller andre som ser muligheten til å tilby dette, sier han.
– Vi er veldig tro mot måten vi jobber på i B2B. Der er det Ahlsell som jobber mot det profesjonelle markedet. Så er det Staypro, som er nettbutikk for alle. Der kan både proffen og gjør-det-selv-kunden handle.
Staypro svarer ikke
Nemitek.no har også prøvd å snakke med noen som kan uttale seg på vegne av Staypro. Vi har spurt på telefon og epost om å få et intervju.
Tre dager etter eposthenvendelsen kom det beskjed om at «jeg har løftet den videre innenfor foretaket. Vi kommer tilbake med et svar på spørsmålet ditt så snart vi kan».
To uker senere har Staypro fremdeles ikke svart.