
VENTILASJON
Kunstig intelligens skal gi bedre inneklima i skolen
Hvordan kan kunstig intelligens bidra til friskere luft og bedre læringsmiljø for elever og lærere? Et nytt prosjekt ledet av NILU tar i bruk KI-teknologi for å styrke inneklimaet i norske skoler — og involvere både brukere og driftspersonell på en helt ny måte.
Dårlig inneklima er fortsatt et utbredt problem i norske skolebygg. Nå har NILU utviklet et digitalt verktøy som skal gjøre det enklere for elever, ansatte og driftspersonell å melde fra – og gjøre noe med det.
Et digitalt lavterskelverktøy
Inneklima handler ikke bare om ventilasjon og tekniske løsninger. Det handler også om at brukerne – elevene, lærerne og renholderne – vet hva de kan gjøre, og hvordan.
– Altfor få setter søkelys på hva elevene sammen med ansatte selv kan gjøre av enkle, praktiske tiltak og endringer for å forbedre inneklimaet på skolen sin, sier Kai Gustavsen, fagsjef for inneklima og HMS i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) til Forskning.no.
Som en del av prosjektet DIGG-MIN-SKOLE har NILU utviklet chatboten inneklimachat.no, som gir brukertilpassede råd basert på hvilken rolle du har i skolen – enten du er lærer, elev, renholder eller drifter.
– I chatten kan du velge din rolle før du spør, og så vil svarene tilpasses deretter, sier Mirjam F. Fredriksen, senior systemutvikler ved NILU.
Chatten er basert på språkmodellen GPT-4, og NILU har brukt mye tid på å sikre at den er presis, trygg og forståelig – uten at man trenger å lete i omfattende dokumenter.
– Det er jo ikke mange som vil lese gjennom hundrevis av sider hvis de bare ønsker å finne svar på en konkret utfordring. I inneklimachatten kan man lettere finne sammenhengen mellom utfordringen man har og løsningene på den, sier Fredriksen.
Testet i Oslo
Verktøyet er allerede testet ut i flere skoler i Oslo, i samarbeid med Oslobygg KF.
– Dette er et enkelt og praktisk verktøy som gir brukerne konkrete svar og forslag til tiltak for å forbedre inneklima. Løsningen er også med på å skape en god og faktabasert dialog mellom brukerne, driftspersonalet og administrasjonen, sier Tore Fredriksen, rådgiver i Oslobygg og prosjekteier for DIGG-MIN-SKOLE.
Chatten skal gjøre det enklere å si fra, og enklere å følge opp – og den legger til rette for en mer systematisk og bærekraftig drift.