NYTT INITIATIV: Tommy Hagenes og Martin McGloin inviterer til bransjedugnad for Norsk Maritimt Museum. Engasjementet tok helt av.Karianne Marøy
BYGGDRIFT
Stort engasjement for bærekraftdugnad
Bare noen timer etter at bransjepodkasten Praktisk Proptech inviterte til en bransjedugnad for en bærekraftig transformasjon av Norsk Maritimt Museum, så hadde mer enn 20 aktører meldt seg på.
– Det
er helt fantastisk. Vi hadde håpet at mange ville engasjere seg, men dette var
mer enn vi hadde turt å håpe på, sier Tommy Hagenes.
Passet
perfekt
Sammen
med Martin McGloin står han bak bransjepodkasten Praktisk Proptech. De startet
opp for tre år siden og har siden episode én holdt fast på at det holder på med
er en dugnad hvor ambisjonen er å ta eiendomsbransjen i en mer bærekraftig
retning.
I sin 72. episode inviterer de alt fra veletablerte bransjegiganter
til ferske tech startups til å legge fra seg headsettet og ta steget ut i den
virkelige verden.
–
Dugnaden er en erkjennelse av at vi kan og må gjøre mer enn å prate. Derfor har
vi i lengre tid vært på jakt etter et prosjekt hvor vi kunne invitere bransjen
med en slik dugnad, sier McGloin.
Norsk
Maritimt Museum var den perfekte kandidaten. Bygget er en juvel, men trenger
sårt en oppgradering.
–
Museet er også en stiftelse som er avhengig av støtte og tilskudd for å få
hjulene til å gå rundt. De var den perfekte kandidaten, sier Hagenes.
Enorm
respons
Så
langt har over 20 selskaper meldt seg på og først ut var
energirådgivingsselskapet Entro og Patrik Hjertkvist.
– Det
er flere grunner til at vi synes at det er interessant for oss å være med på en
slik dugnad. For det første er det en del av holdningen til selskapet, nemlig
at vi ønsker å bidra til utviklingen av gode løsninger. Det er viktig, sier
Hjertkvist.
For det
andre påpeker han at det å gjøre det for en aktør som ikke har økonomi til å ta
et slikt løft selv gjør det hele ekstra meningsfylt.
– I
tillegg så er vi faglig nysgjerrige. Et museumsbygg er i seg selv litt
annerledes, hvor man gjerne må tenke seg litt om for å komme frem til de gode
løsningene. Vi tror derfor at vi vil ha et faglig utbytte av en slik dugnad,
samtidig er det ingen tvil om at det også kan være mye nettverksbygging i
dette. I tillegg har det selvsagt også en profileringsverdi, sier
Hjertkvist.
Extreme
make over
I
tillegg har selskaper som Toma, Famac/FDV Huset, Entro, Geograf Digital,
Disruptive Technologies, Airthings, Tek-zence, Soundsensing, Eiendomsspar,
Proptivity, Statens Vegvesen, Lindab, Aeroseal, Smartvatn, Høgskolen i Agder,
Statens Vegvesen, Noova Energi System og Belimo meldt seg på.
– Vi
synes det er veldig moro at noen er offensive og gjør noe nytt som en dugnad
for energieffektivitet. Ofte sitter vi som er en tradisjonell leverandør litt
på siden, men her får vi med og ta del i et spennende innovasjonsprosjekt. Det
synes vi er spennende og kanskje kan en del av den teknologien vi leverer
brukes på en annen måte, sier Espen Fanøy Salo i Belimo.
14.
juni samles aktørene til det som er steg én i det som skal bli en extreme
makover av museumsbygget.
–
Første trinn er å lære mer om bygget og lage underlagene for den virkelige
jobben. Vi skal gå gjennom bygget, samle data og gå grundig gjennom for å se
hva som kan tas vare på og hva som eventuelt må byttes ut. Dette skjer 14.
juni, sier Hagenes.
–
Målet er en mest mulig bærekraftig makeover, sier McGloin.