Jon Kalager, fagansvarlig energi i Avinor på Driftskonferansen 2025.

ENERGI OG MILJØ

Avinor gjør flyplassene til testarena for energiframtiden

Avinor satser tungt på energiledelse og bruker landets flyplasser som testarenaer for fremtidens løsninger. Med nye mål for energikutt og prosjekter som spenner fra solceller og batteribanker til hydrogen og biogass, viser konsernet hvordan både systematisk drift og innovasjon kan gi resultater.

Publisert

Avinor har store ambisjoner for å kutte både energiforbruk og klimagassutslipp. Innen 2028 skal selskapet redusere eget energiforbruk til drift av bygg og anlegg med 10 prosent – tilsvarende 245,8 GWh. Det betyr en årlig besparelse på nær 19 millioner kroner, samtidig som tiltaket bidrar til å nå målet om 42 prosent kutt i klimagassutslipp innen 2030.

Energiledelse som drivkraft

Arbeidet er forankret i prinsippene for god energiledelse. Det handler om å sette tydelige mål, kartlegge potensialet for energisparing, følge opp nøkkeltall og evaluere resultater løpende. For Avinor er dette ikke bare et styringsverktøy, men en kulturendring: å tenke energi i alt fra tekniske anlegg til daglig drift.

Flyplassene som laboratorier

Samtidig velger konsernet å bruke flyplassene sine som laboratorier for fremtidens løsninger. På Sola har de bygget en solcellepark på ti dekar kombinert med en batteribank som jevner ut effekttopper og utnytter prisvariasjoner på strøm. Kjevik har fått 2300 kvadratmeter solceller på terminaltaket, og på Gardermoen og Bergen vurderes nye anlegg. 

I Oslo testes toveis-ladere som kan levere strøm tilbake til nettet, mens på Svalbard planlegges fossilfri egendrift basert på biogass. Her kan alene effektivisering av luftrommet kutte 2.500 tonn CO₂ årlig. Og mellom Stavanger og Bergen gjennomføres det nå testflyvninger med null- og lavutslippsfly, i samarbeid med Luftfartstilsynet og forskningsmiljøer.

Konkrete tiltak gir raske gevinster

Bak de store prosjektene ligger også mange små, men svært effektive grep. Heving av isvannstemperaturen fra 9 til 13 grader har gitt betydelige besparelser. Optimalisering av SD-anlegg brukes aktivt til feilsøking og mer effektiv drift. Og spjeldvinkelstyring i ventilasjonsanlegg har redusert viftebehovet med hele 48.000 kWh per år på ett enkelt anlegg.

For byggenæringen gir Avinors arbeid et tydelig signal: strukturert energiledelse virker, og flyplassene kan vise vei som testarenaer for fremtidens løsninger.

Powered by Labrador CMS