– Selskaper som har arbeidet med kunstig intelligens i lengre tid får betydelige kvalitetsforbedringer, sier Lars Meinich Bjørnstad Andersen, leder for Data & AI i PwC.
Presse
Ni av ti har tatt i bruk kunstig intelligens i sin bedrift
Bare to av ti toppledere sier at bedriften har fått økt lønnsomhet fra KI-bruken, ifølge PwCs CEO-Survey.
18 % av de norske topplederne svarer at de har opplevd økt lønnsomhet som et resultat av KI. Fire av ti forventer at KI vil øke profitten i det kommende året, mens halvparten av de globale topplederne har samme forventning.
– Bedrifter bør utforske hvordan både generativ og tradisjonell KI kan støtte dem i å realisere strategiene deres. Lykkes de, kan det ha en effekt både på topplinjen og bunnlinjen, sier Lars Meinich Bjørnstad Andersen, partner og leder for Data & AI i PwC.
Åtte av ti erstatter ikke ansatte med KI
79 % sier at KI ikke har påvirket antall ansatte. 12% melder nedgang, og bare 4% melder en økning.
Satsingen på KI øker, og flere norske bedrifter vil integrere KI i sine strategiske kjerneområder innen de neste tre årene. Mens norske bedrifter generelt sett opplever positive effekter fra KI i større grad enn toppledere globalt, rapporteres det globalt en større økning i både inntekter og lønnsomhet enn i Norge.
Tradisjonell KI gir mest lønnsomhet
I dag svarer de færreste topplederne at de oppnår lønnsomhet ved å ta i bruk KI. Dette tror vi skyldes at mange setter likhetstegn mellom KI og generativ KI.
– KI handler om mye mer enn bare ChatGPT og andre språkmodeller. Vi ser at de selskapene som har jobbet med KI over lang tid klarer å hente ut betydelige kvalitetsforbedringer og forbedret effektivitet gjennom smart bruk av data, sier KI-lederen i PwC. Han nevner Yara som et eksempel. De bruker kunstig intelligens til å optimalisere produksjonsprosesser, noe som har ført til økt produksjonsvolum og forbedret energieffektivitet.
Her er hans tre råd til hvordan virksomheter bør gå frem:
- Bygg kompetanse rundt hva KI kan og ikke kan gjøre. Topplederne må forstå hva det handler om og hvilke muligheter de har
- Prioritere. Sette en tydelig retning for hvor KI har størst effekt. Det har større effekt å satse på KI som kan gi større forretningsverdi og ikke smøre for tynt ut over mange initiativ.
- Skaler opp. Gå fra å teste mange små piloter til å skalere opp noe som kan gi større effekt innen noen prioriterte områder.
Fakta fra PwCs CEO-Survey:
- 91 % av norske selskaper har tatt i bruk generativ KI det siste året
- 39 % mener generativ KI vil øke profitten det kommende året
- 88 % vil integrere KI i sine i forretningsprosesser og arbeidsflyt
- 85 % vil integrere det i sine teknologiplattformer
- 79 % rapporterer ingen endring i antall ansatte det siste året som resultat av KI