Fra venstre: Fagsjef Bjørnar Hansen, daglig leder Lars Tobiassen og seniorrådgiver Geir Sørensen i FFV, er fornøyde med det nye digitale våtromssertifikatet.

Lanserer digitalt våtromssertifikat

Fagrådet for våtrom (FFV) er stolte av å kunngjøre lansering av digitalt Våtromssertifikat. Gjennom prosessen med overgang til nytt datasystem i FFV, har det også blitt utviklet en ny «Min side»-løsning, der kursdeltakere og sertifikatholdere selv kan holde oversikt på sine personopplysninger, kurs og sertifiseringer.

Publisert

Sertifikatet er tilgjengelig via innlogging på «Min side» via FFVs hjemmeside. Her kan de bl.a. laste ned sitt sertifikat med datostempel, for eksempel til bruk ved dokumentasjon ovenfor kunder og oppdragsgivere.

På «Min side» vil sertifikatholdere også kunne se gyldigheten av sitt eget sertifikat. Alle BVN-våtromssertifikater i modul A, B og C, må nå oppdateres senest hvert femte år for å fortsatt være gyldige. Oppdateringskurs kan enten tas gjennom en av FFVs godkjente kursarrangører eller via FFVs nettkurs på deres hjemmeside.

Nytt datasystem

– FFV har lenge sett behovet for et nytt datasystem til blant annet å forvalte registeret over Våtromssertifikater, Godkjente våtromsbedrifter, og ikke minst et bedre system til å håndtere de mange henvendelsene FFV mottar, sier daglig leder i FFV, Lars Tobiassen. – Et digitalt Våtromssertifikat har også lenge vært på ønskelisten, og det er svært gledelig å endelig kunne lansere dette, sammen med flere funksjoner gjennom datasystemet Consio, som er levert av Team Data AS. Systemet samkjører de ulike prosessene og gir en mer sømløs opplevelse for brukere på alle plan.

Fordeler med digitalt våtromssertifikat

Overgangen til digitale sertifikater gir flere fordeler. Tidligere ble sertifikatet utstedt som et plastkort på størrelse med et kredittkort. Nå kan sertifikatholdere enkelt få tilgang til sitt sertifikat når og hvor som helst på sine digitale enheter, uten å måtte bekymre seg for å miste eller skade et fysisk kort.

Plastkortene fases ut, men de vil fortsatt være gyldige, så lenge sertifisering er gjennomført innen de siste fem årene. Det digitale våtromssertifikatet inneholder i tillegg til navn og fødselsdato, hvilke moduler sertifikatholder har bestått, sertifikatnummer, dato for når sertifikatet ble utstedt og dato for siste oppdatering. Etter at sertifisering er tatt eller oppdatert, tar det inntil 24 timer før endringene er synlig på «Min side», mot tidligere flere ukers leveringstid.

Det nye våtromssertifikatet har også et annet visuelt design enn det gamle plastkortet, men all vital informasjon er på plass, og ved nedlastning registreres dato og tidspunkt for når sertifikatet ble lastet ned. På denne måten vil det med trygghet kunne vises at sertifikatet var gyldig på nedlastingstidspunktet.

På «Min side» vil sertifikathaver også finne oversikt over sine kurs og fag, samt ev. tilknytning til en registrert Godkjent våtromsbedrift. Løsningen er personalisert og tilpasset til den enkelte. FFV håper dette bidrar til å gjøre det enklere for sertifikathavere å vedlikeholde sine personlige data.

– Dette er en viktig ressurs for både fagfolk og kunder som ønsker å sikre kvalitet og trygghet i våtromsarbeid, sier Tobiassen.

Det digitale våtromssertifikatet har også en miljøvennlig gevinst ved å bidra til å redusere plastbruk og karbonavtrykk. I tillegg gir det en mer effektiv administrasjon av sertifikater, da oppdateringer og fornyelser kan håndteres direkte online.

Alltid for hånden

– Det digitale våtromssertifikatet representerer et stort skritt fremover for både effektivitet og tilgjengelighet, sier fagsjefen i FFV, Bjørnar Hansen. 

– Ved å digitalisere sertifikatene, gjør vi det enklere for sertifikatholdere å holde seg oppdatert, sikrer at de alltid har tilgang til den nyeste informasjonen, og samtidig letter arbeidet med innhenting av dokumentasjon i prosjekter, avslutter Hansen med et smil.

Powered by Labrador CMS