LEDER: Therese Jürgensen er daglig leder for Building The Future (BTF), selskapet som ble startet av fire uavhengige selskaper for å primært jobbe med Giga Arctic-batterifabrikken i Mo i Rana. Her fra Nordnorske VVS-dager 2023.

GIGA ARCTIC

– Dette er en annen skala enn opprinnelig planlagt

Det er ikke lenge siden Building The Future inngikk Norges største totaltekniske kontrakt for å bygge batterifabrikken Giga Arctic. Nå ser fremtiden mer usikker ut.

Published

– Vi jobber fortsatt her, og det har vi gjort hele tiden. Men det er ikke til å legge skjul på at dette er en annen skala enn opprinnelig planlagt, sier Therese Jürgensen til NemiTek.

17 milliarder

Jürgensen er daglig leder i Building The Future (BTF), som består av eierselskapene MOMEK Group AS, Hareid Elektriske AS, Aritech AS og Haaland AS.

I fjor høst fikk BTF en av de største totaltekniske kontraktene som er blitt tildelt i Norge. Kontrakten med batteriselskapet Freyr innebar i første fase oppføring av bygningsareal på 120.000 kvadratmeter og investeringer på voldsomme 17 milliarder kroner.

Batterifabrikken i Mo i Rana skulle tillegg skaffe flere tusen nye arbeidsplasser og enda flere innbyggere til kommunen.

Det kan fortsatt skje, men fremtiden ser betraktelig mer usikker ut enn den gjorde før jul i fjor.

Etter den opprinnelige planen ville BTF ifølge Jürgensen hatt en bemanning på 600 ansatte på topp, nå er det planlagt med en bemanning på 50 fremover, så det sier noe om omfanget på endringen.

Billigere i USA

Så hva skjedde mellom januar, da alt så så lyst ut, og til nå? Her er en oppsummering i korte trekk:

    • I august 2022 vedtok den amerikanske kongressen Inflation Reduction Act (IRA). Incentivene i IRA gjør ifølge NHO rammebetingelsene for investeringer i grønn omstilling i USA «svært attraktive på en rekke områder, blant annet innen fornybar energiproduksjon, karbonlagring og utslippsfritt drivstoff.»
  • I mars ble det kjent at Freyr ville satse mer på sin batterifabrikk i Georgia i USA enn Mo i Rana. Så i stedet for at Giga Arctic skulle bygges først, skulle de nå gå «parallelt». Årsaken var de nye incentivene for energiproduksjon i USA.
  • – IRA-incentivene gjør at produksjon i USA vil bli tre ganger så lønnsom som produksjon i Norge, uttalte Freyrs administrerende direktør Tom Einar Jensen til Reuters.

  • I slutten av juni kom regjeringen med sitt svar til IRA. De kom med en rekke tiltak, forslag og virkemidler, men ingen garantert sum om støtte til Freyr til fabrikken i Mo i Rana, slik at en fullskalautbygging kunne fortsette umiddelbart. Det må uansett vente til statsbudsjettet til høsten, var beskjeden fra regjeringen.
  • I midten av juli ble det kjent at EUs innovasjonsfond ville støtte Giga Arctic med 1,12 milliarder kroner, noe som fikk mange til å håpe på en aksellerering av Giga Arctic – igjen. Men ikke nødvendigvis, sa Freyr.
  • –  Dette er et viktig bidrag, men det er ikke tilstrekkelig til at vi kan si at nå er det full fart framover ved Giga Arctic, sa daværende admininstrerende direktør i Freyr Battery, Tom Einar Jensen, til Rana Blad.

Tilpasset fremdrift

Mens det tidligere var siktet inn på produksjonsstart i Mo i Rana i 2024/2025, er det i dag altså usikkert både når fabrikken blir ferdigstilt og når produksjon kan starte.

Dermed – mens Freyr venter på regjeringens IRA-svar i statsbudsjettet – går arbeidet videre i det som kalles «tilpasset fremdrift», eller «measured pace» som selskapet selv kaller det i sin kvartalsrapport.

– Hvordan har reaksjonene på den tilpassede fremdriften vært fra de mange jobbsøkerne innen for eksempel VVS, ventilasjon, automasjon og elektro, som håper på en jobb hos dere i Mo i Rana?

– Vi har hele tiden styrt etter prosjektets behov, så dermed har vi kun rekruttert de vi har trengt underveis. Det er bare noen få som foreløpig har blitt overført til andre posisjoner enn det de ble ansatt for, avslutter daglig leder i BTF, Therese Jürgensen.

Powered by Labrador CMS